بعد از ظهر جمعه، 26 فروردین به همراهی همراه همیشگی، به فکر بازدید از این موزه افتادیم. من تصاویر مربوط به این موزه را قبلا در تلویزیون دیده بودم و همیشه علاقه مند بودم از این موزه بازدید کنم.
این موزه در کیلومتر 10-11 جاده مخصوص کرج قرار گرفته و با شکلوشمایل جدیدش حسابی دل طرفداران خودروهای آنتیک را آب کرده است. ساختمان موزه شبیه به پارکینگی با خودروهای لوکس قدیمی است که در کنار هم چیده شدهاند. موزه خودروهای تاریخی با جمعآوری منحصربهفردترین خودروها در صنعت خودروسازی، فضایی برای نگهداری از این آثار و نمایش آنها ایجاد کرده است تا تاریخچه ورود و تغییرات خودرو در ایران را به تصویر بکشد.
تعداد ماشینهای موزه در طول زمان بیشتر و بیشتر شده، در حال حاضر موزه خودروهای تاریخی ایران 4 سالن دارد که 61 خودروی تاریخی را در خود جای داده است. این 61 خودرو تاریخی شامل 55 خودروی سواری، 4 موتورسیکلت و 2 مورد کالسکه است. البته ممکن است این تعداد بهمرور زمان و علتهای مختلف کم یا زیاد شود.
هزینه بلیط این موزه برای هر نفر 30 هزار تومان بود و جمعه ها هم تا ساعت 17:30 موزه باز می باشد.
اگر علاقه مند به ماشین های باشید، این موزه یکی دوساعت به خوبی سرگرم کننده خواهد بود.
موزه خودروهای تاریخی ایران از جمله موزه های تازه تاسیس است که کلکسیونی از تعداد زیادی خودرو منحصر بفرد را شامل می شود. موزه در محوطه بزرگ و سوله شکلی بنا شده که از ند قسمت پلکانی متصل به هم تشکیل می شود. هر قسمت از این موزه شامل خودروهای تاریخی مختص به یک دوران تاریخی مشخص است و در ابتدای ورود چشم بازدید کنندگان به کالسکه سلطنتی و زیبای ناصرالدین شاه می خورد پس از خودروهای کلاسیک و رفته رفته تا بخش آخر به خودروهای دوران معاصر می رسید. طراحی موزه به نحو مطلوبی انجام شده و فضای باز هر قسمت بسیار مناسب بازدید کنندگان است در دو طرف سالن دو راهرو شیب دار یکی برای مسیر ورود به بخش های دیگر و یکی برای خروج تعبیه شده است. از جمله خودرو های منحصر به فرد و تنها نمونه موجود از این خودروها در جهان که در این موزه نگهداری می شود می توان به : مرسدس بنز k500 اتوبان کوریر هدیه آدولف هیتلر به رضاخان، پنتر لیزر، لیموزین پیرس آرو مطلا، ام پی وی تهران ساخت سه شرکت مرسدس، پورشه، فولکس هدیه ولیعهد، کرایسلر ۳۰۰، رولز رویس فانتوم ۴ مخصوص خاندان سلطنتی، اشاره کرد. علاوه بر آن تعداد زیادی خودرو از برندهای معروف خودرو سازی دنیا در این موزه به نمایش در آمده است. در قسمت راهرو ها نیز تعدادی موتور و لوازم خودرو های تاریخی و همچنین تصاویر سیر مرمت خودرو ها و ساخت این موزه به نمایش گذاشته شده است.
آدرس: بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱ جاده قدیم تهران_ کرج - کوچه ۲۵
هزینه بلیط: ۳۰ هزار تومان
ساعات بازدید: ۱۰ تا ۱۸ همه روزه
ساختمان این موزه پس از گذشت دو سال مرمت در اول آبان ماه سال 1400 بازگشایی شد و در آن خودروهای لوکس تاریخی و منحصر به فرد در معرض دید عموم قرار گرفته است.
در ابتدای درب ورودی باید بازدید کنندگان از کاور کفش استفاده نمایند و در صورت عدم استفاده از آن به ایشان اجازه ورود به سالن اصلی موزه داده نمی شود.
قبل از سالن اصلی، کالسکه ناصری متعلق به دوره قاجاریه قرار داده شده است که آن را به عنوان اولین کالسکه سلطنتی ایران می شناسند و آخرین باری که ناصرالدین شاه از آن استفاده کرد روز ترور وی در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در سال 1275 هجری شمسی بود.
بازدید کنندگان با ورود به بخش اصلی نمایشگاه با چند سالن مجزا که به صورت پلکانی و مشرف به یکدیگر قرار گرفته اند؛ مواجه می شوند و این سالن ها از طریق راهروهایی که در طرفین آن قرار گرفته است به یکدیگر متصل گردیده اند.
هر سالن بر حسب خصوصیت محتوایی خودروهای موجود در آن (خودروهای تشریفاتی، کلاسیک، اسپرت و ...) طبقه بندی شده است. به عنوان مثال انواع رولز رویس که یک خودروی تشریفاتی محسوب می گردد در مجاورت سایر خودروهای هم طیف خود منحصرا در یک سالن قرار داده شده اند. در دو راهروی مجاور سالن ها نیز انواع موتورسیکلت های لوکس قدیمی مشاهده می گردد، ضمن اینکه بر روی دیوارهای این دو سالن مراحل بازسازی یا تولید خودروهای موجود به تصویر کشیده شده است.
پیرس آرو لیموزین آبطلاکاریشده، پی ام وی تهران (تنها خودروی موجود در جهان) و کرایسلر 300 با فرمان آب طلا کاری شده از جمله خودروهای این نمایشگاه ارزنده محسوب می گردد