پل سفید اهواز چهارمین پل معلق دنیا و نخستین پل معلق ایران بوده و یکی از ۸ پلی است که بر روی رود کارون در شهر اهواز احداث شده و دو پاره شهر را به هم متصل می کند. پل سفید از نمادهای اهواز محسوب میشود. این پل در سال ۱۳۱۵ خورشیدی بر روی رودخانهٔ کارون توسط مهندسان آلمانی و شرکتی سوئدی احداث شده است. این پل دارای دو قوس بتنی ۱۲ و ۲۰ متری است. این اثر در تاریخ ۱۳۷۸/۰۸/۲۶ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۳ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اهواز دارای 9 عدد پل بر روی رود کارون می باشد ولی از قدیمی ترین و زیباترین این پل ها، پل سفید است که در عین حال نماد شهر اهواز هم محسوب می شود .
پل سفید اهواز که به آن پل معلق یا پل هلالی هم می گویند هشتاد سال قبل ساخته شده و ترکیبی از پنج دهانه پل در امتداد یکدیگر است . دو دهانه عریض پل در دو سمت مانند یک پل معلق به نظر می آیند چون قوس هایی از سازه فلزی ، از بالا هر دهانه پل را نگه داشته اند ( دهانه های 130 متری ) . سه دهانه کوچک هم در بین این دو دهانه معلق پل قرار دارن که آنها هم قوسی هستند ولی قوس های کوچکی که در قسمت زیرین گذرگاه پل قرار گرفته اند.
#گلفام_سفر
بر روی رود کارون از سرچشمه اش تا محل ریزش آن به اروند رود پل های متعددی ساخته شده که برخی از آن ها داخل شهر و برخی هم بیرون شهرها هستند. شهر اهواز با ۹ پل، بیشترین پل را در بین شهرهای خاورمیانه بخود اختصاص داده است و یکی از زیباترین پل های روی کارون، پل معلق سفید رنگ اهواز است که اکنون به نماد اصلی این شهر تبدیل شده است. به خاطر رنگ نمای آن، به پل سفید معروف است که قدمتی بیش از ۸۰ سال دارد. بعد از سی و سه پل و پل خواجو که قدمتی تاریخی دارند، پل معلق اهواز را می توانیم سومین پل معروف ایران بدانیم. پل سفید دارای دو قوس ۱۲ و ۲۰ متری است و از ۱۵ آبان ۱۳۱۵ تاکنون شاهد عبور و مرورهای زیادی از شرق به غرب و از غرب به شرق اهواز بوده است. البته اکنون پل از سمت شرق به غرب و یکطرفه است.
این پل فلکه شهدا در ساحل شرقی کارون را به خیابان فلسطین در ساحل غربی متصل می کند. پل به هنگام غروب یا طلوع آفتاب منظره بسیار قشنگی دارد و پرواز مرغان دریایی در کنار آن، صحنه های بی نظیری را رقم می زند.
روزگاری که در اهواز زندگی می کردیم من بارها روی این پل قدم زده ام و البته گهگاهی شاهد کارهای خطرناک بچه ها بودم که خود را به روی قوس هلالی پل می رساندند و مثلا دست به کارهای نمایشی می زدند! هتل بین المللی پارس در کنار پل سفید قرار دارد و از اتاق های غربی اون نمای خوبی به پل وجود دارد.
پل سفید یا پل معلق، یکی از پل های زیبایی هست که بر روی رود کارون در اهواز ساخته شده. این پل اولین پل معلق ایران و جز اولین پل های معلق در دنیا بوده و الان هم ثبت ملی شده. این پل یه جورایی سمبل شهر اهوازه و خصوصا در غروب و شب هنگام، منظره بسیار زیبایی داره. در دو طرف پل پیاده رو باریکی هست که میشه اونجا قدم زد. البته دور و بر ماشین زیاده و جای دنج و خلوتی نیست.
بعداز ساخت اولین پل معلق دنیا به اسم بروکلین،
درنیویورک آمریکا ،که بروکلین و منهتن را به هم متصل میکند، پل سفید اهواز اولین پل معلق ایران و چهارمین پل معلق دنیا بود که درسال 1315 بر روی رودخانه کارون ساخته شد.از روی داستان جذاب سازنده این پل، مهندسی آلمانی که در نیمه راه ساخت این پل و بخاطر مشکلاتی که سر راهش قرار میگیره، فوت میشه و ساخت پل توسط همسرش ادامه پیدامیکنه، می شه یه فیلم ساخت.
اکنون پل معلق یا پل هلالی یا پل سفید به یکی از نمادهای شهر اهواز تبدیل شده .علت اینکه نامش رو
پل سفید گذاشتن، رنگ سفید پله. پل هلالی هم به دلیل وجود قوس های اون به این نام خوانده میشه. همچنین پل معلق پلیه که عرشه آن از کابلهای معلق آویزان شده باشه. تاریخ این نوع پلها به اوایل قرن ۱۹ برمیگرده.
این اثر در سال 78 با شماره ثبت ۲۴۹۳ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ضمنا بازدید از این جاذبه رو تو شب پیشنهاد میدم.
پلی معلق یا سفید یا هلالی اهواز حدودا ۸۵ ساله با معماری زیبا که به نماد شهر اهواز مبدل شده است..بر روی رودخانه کارون برای برقراری ارتباط پیاده و ماشین به دو سمت شهر ساخته شده است و دومین پل شهر اهواز میباشد..اولین پل ایجاد شده بر کارون، پل سیاه یا پل راهآهن بوده است
نمی دانم این پل قدیمی را که اکنون به نماد بی بدیل اهواز تبدیل شده است دقیقاً چه باید نامید: پل سفید، پل هلالی یا پل معلق یا هر چه که نامیده می شود اکنون حدود 80 سال است که بر بالای کارون جا خوش کرده است. شاید بیشترین تصوری که از زمان بچگی از این پل در ذهنم نقش بسته بود، تصویر بالارفتن بچه ها از هلالی های فلزی این پل بود که با اشتیاق از آن بالا می رفتند. این روزها این تصویر را خیلی کمتر می بینید. در عوض تصویر زیبای دیگری جانشین آن شده است: گشت زدن پرندگان در دور و اطراف پل به صورت گروهی که در جستجوی غذا هستند چرا که مردم شهر این پل را جهت غذا دادن به پرندگان انتخاب کرده اند. کافی است یک مشت نان خرد شده را در هوا پرتاپ کنید تا ببینید با چه مهارتی آن را می گیرند! عصرها نیز کنار این پل میتوانید ماهیگیران محلی را ببینید. در شب نیز به یمن وجود نورپردازی ها، پل نمای دلنشینی پیدا کرده است. این پل که در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است شما را از یک سمت شهر به قلب اهواز یعنی بازار امام و خیابان نادری هدایت می کند. اکنون تردد ماشین ها در این پل یک طرفه است اما پیاده رو بسیار باریکی در دو طرف آن وجود دارد که اگر صدای عبور ماشین های را ندید بگیرید می توانید این پل را پیاده طی کنید.
پل معلق يا پل سفيد يا پل هلالي نخستين پل معلق ايران است كه بر روي رود خروشان سالهاي نه چندان دور ايران يعني كارون بنا شده است.
بنا به اسناد تاريخي اين پل كمتر از پنجاه سال پس از احداث و افتتاح پل بروکلین ( اولین پل فلزی جهان) و به عنوان چهارمين پل معلق ساخته شده در جهان در زمان خود بوده است كه روي كارون پر آب ترين رود ايران ساخته شده است.
در طي ساليان پل هاي زيادي روي كارون ساخته شده است ولي همگان اهواز را با همان پل قديمي با دو هلال فلزي نقره اي رنگ زيباي آن مي شناسند و از گذشته دور تا كنون به عنوان نماد و مظهر زيبايي شهر اهواز بشمار مي رود.
طي قراردادي در سال 1313 عمليات ساخت پل به شركت سوئدي سنتاپ سپرده شد و از طرف اين شركت يك مهندس آلماني بهمراه همسرش ماموريت يافتند ساخت پل را به انجام برسانند.
عمليات اجرايي به كمك وسايلي كه از شركت هاي انگليسي كه در صنعت نفت كار مي كردند به پيش مي رفت تا اينكه در زمان نصب قوس دوم انگليسي ها تجهيزات خود را پس گرفتند و اين مسئله باعث دق كردن و فوت مهندس آلماني شد. ولي همسر وي كوتاه نيامد و با تجهيزات ابتدايي آن زمان قوس دوم را نيز بر پايه هاي بتني نصب كرد و در شهريور 1315 عمليات ساخت پل به تمام رسيد.
بهره برداري از پل با سه شرط جالب در همان سال آغاز شد.
1-در موقع عبور بيش ازيك ماشين روي پل در حركت نباشد.
2-چند درشكه پشت سر هم در حركت نباشد.
3-سرعت اتومبيل بيشتر از 5 كيلومتر در ساعت نباشد.
با افتتاح اين پل ارتباط بين بخش شرقي اهواز كه بافت سنتي و قديمي شهر بود با بخش غربي كه در واقع بخش جديدتر اهواز است برقرار شد. تا قبل از اين پل تنها راه ارتباطي بين دو بخش پل سياه بود كه آن هم جهت حرمت قطار از آن استفاده ميشد.
عمر مفيد اين پل 50 سال تخمين زده شده بود و در سال 1389 كف پل بصورت كامل تخريب و مجددا بازسازي شد.
كمتر مسافري پيدا مي شود كه با اين پل عكس نداشته باشد.
شما هم مي توانيد در کنار این پل زیبا می تونید تصاویر خاطره انگیزی رو از سفر به اهواز ثبت کنید.