شادیاخ یا شادی کاخ یا شادی یاخ یکی از محله های شهر کهن نیشابور بوده است که از اوایل سدهٔ سوم هجری مسکونی شده و تا سال ۶۶۹ هجری قمری که زمین لرزه آن را در هم درنوردیده، اهمیت ویژه ای داشته است. این محله به سبب کاخی که عبدالله بن طاهر به نام شادیاخ در آن بنا نهاد به این نام شهرت یافت. این محله یکی از محله های اشراف نشین نیشابور در گذشته و محل سکونت و زندگی امیران پادشاهان هنرمندان و نویسندگان درباری بوده. به طوری که امیران سلسله های طاهریان و سلجوقیان مرکزشان در نیشابور این کاخ معروف بوده است. ویرانی این کاخ با هم زمان حمله مغول به نیشابور بود و با زلزله ۱۲۸۱ دیگر کاملاً متروک و مدفون شد. شادیاخ نام کاخ محله باغ اطراف این منطقه در نیشابور نیز بوده است. این مکان اکنون یکی از مراکز باستان شناسی در نیشابور است که بخشی از بقایای شهر کهن نیشابور در این محل نهفته است. این محوطه، در شمار آثار تاریخی ملی ایران به شمار می رود و شماره ثبت آن ۱۰۹۱۰ می باشد. شادیاخ از دو واژه «شادی» و «اخ» تشکیل شده است که به معنای شادی آفرین می باشد. این محل همچنین به صورت های «شادکاخ»، «شادجهان» و «شادمهر» نیز نامیده شده است. نگاره ای از کتاب جامع التواریخ مربوط به داستان بنیان نهادن کاخ شادیاخ در نیشابور در بیش تر آثار برجای مانده پس از قرن سوم هجری، هر جا سخن از نیشابور است، نام شادیاخ نیز به میان می آید. الحاکم نیشابوری در تاریخ نیشابور (الحاکم) می نویسد: شادیاخ از مشهورترین محله های نشابور و جایگاه عبدالله بن طاهر آن جا بود.دلیل سبب بنای شادیاخ توسط داستان معروفی شرح داده می شود. این کاخ توسط عبدالله بن طاهر بنیان نهاده شده و به اشتباه به غازان خان نسبت داده می شود. چون عبدالله بن طاهر افراد رسمی و نیروهای نظامی را مجبور کرده بود، که در خانه های افراد عادی زندگی کنند، مرد پیری داستانی در مورد سلطانی برای غازان خان تعریف می کند: در نزدیکی نیشابور، این سلطان زن تازه ازدواج کرده ای را می بیند که اسب را به سوی جایی برای خوردن آب می برد. این کار به همسر این زن توسط یک سرباز ترک داده شده بود، که می خواست شوهر این زن از خانه خارج شود. به همین دلیل سلطان یک سربازخانهٔ جدا برای افرادش به وجود آورد و این کار را غازان نیز کرد. سربازخانه ای که عبدالله بن طاهر ایجاد کرد مرکزش کاخی بود که برای خویش بنیان نهاده بود. این کاخ به سبب ویژگی اش که شادی کاخ بود به شادکاخ و بعدها به شادی یاخ مشهور شد. کاخ شادیاخ، مدت ها مرکز و مقر حکمرانان خراسان بود و تا ۶۱۸ که شادیاخ مانند دیگر محله های نیشابور در حملهٔ مغول با خاک یکسان شد، محله ای آباد و زیبا بود.یعقوب لیث که در سال ۲۹۵ هـ. ق وارد نیشابور شد، دستور داد تا باغ های بزرگی در شادیاخ احداث کنند که به مرور همهٔ آن ها جای خود را به خانه های مسکونی دادند. در دورهٔ سامانیان و غزنویان، نیشابور مرکز و مقر سپهسالار خراسان بود و کاخ شادیاخ، محل رسیدگی به امور بود و در اختیار سپهسالار قرار داشت. طغرل اول سلجوقی – پس از پیروزی بر سلطان مسعود- وارد نیشابور شد (۴۲۹ هـ. ق) و در کاخ شادیاخ تاجگذاری کرد. الب ارسلان – دومین سلطان سلجوقی و بردارزادهٔ طغرل- نیز دستور داد تا کاخ شادیاخ را تعمیر کنند. وی جشن عروسی پسرش –سلطان محمد (ملکشاه)- با دختر خاقان را در همین کاخ برپا نمود. در حملهٔ مغول، شادیاخ –مانند دیگر مناطق و محله های نیشابور- ویران گردید و از آن امروزه خرابه هایی بر جای مانده است. کاوش های باستان شناسیدر کاوش های باستان شناسی که در سال ۱۳۷۹ در این محل انجام گرفت و شماری از بناهای معماری آن زمان مانند تالار عام، اندرونی و خانه های ویژه شراب سازی، آهنگری، سفالگری و شیشه گری و همچنین در آن منطقه پیدا شد. افزون بر بناها از مکشوفات آن کاوش می توان شماری اسکلت که زیر آوار زلزله مانده بوده اند و همچنین ظرف ها و لوازم فرهنگی مانند سازه های سفالی و شیشه ای و گچبری ها، نام برد. بخشی از بقایای باستانی آن منطقه و همچنین عکس هایی از اکتشافات به دست آمده در آن جا در موزه شادیاخ، که در نزدیکی همان مکان است، نمایش داده می شود.
این اثر تاریخی، از اوایل سده سوم هجری مسکونی شده . در کاوشهای باستانشناسی بناهایی مانند تالار عام، اندرونی و خانههای ویژه، آهنگری، سفالگری و شیشهگری در آن منطقه پیدا شده. از مکشوفات این محوطه میتوان شماری اسکلت که زیر آوار زلزله مانده بودهاند و همچنین ظرف ها و لوازم مانند ظرفهای سفالی و شیشهای را نام برد. بخشی از بقایای باستانی این محوطه و همچنین عکسهایی از اکتشافات به دست آمده در موزه شادیاخ، که در نزدیکی همان مکان است نمایشداده میشود.در حملهٔ مغول، شادیاخ –مانند دیگر مناطق و محلههای نیشابور- ویران شده.
#شهر_باستانی_شادیاخ در #نیشابور و در کنار مقبره عطار و کمال الملک قرار گرفته است. این شهر باستانی از دوره ساسانیان تا قرن هفتم از رونق بسیار زیادی برخوردار بوده چون در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است. در اوایل سده هفتم هجری نام #نیشابور را به #شادیاخ تغییر داده اند. در سال های ۱۳۱۳ تا ۱۳۶۴ کاوش های زیادی در نیشابور انجام گرفت که در نهایت به دو برهه تاریخی نیشابور یعنی، سلجوقی-خوارزمشاهی و ایلخانی رسیده اند. اشیای نظیر اشیای سفالی ، شیشه ای، فلزی، سنگی و همچنین سکه و مهره و پلاک و نقاشی های دیواری و ... در کاوش های این شهر باستانی کشف شده است. بازدید از این شهر باستانی رایگان میباشد و برای رسیدن به این نقطه میتوانید از کالسکه ها ی موجود در کنار مقبره عطار استفاده کنید با مبلغ ۲۰/۰۰۰ تومان.
شادیاخ یکی از محلههای شهر کهن نیشابور بود که از اوایل سده سوم هجری مسکونی شد و تا سال ۶۶۹ هجری قمری که زلزله شدیدی امد پابرجا بود و اهمیت ویژهای داشت.
این محله یکی از محلههای اشراف نشین و شاه نشین نیشابور در گذشته و محل سکونت و زندگی امیران، پادشاهان هنرمندان و نویسندگان درباری بوده. به طوری که امیران سلسلههای طاهریان و سلجوقیان مرکزشان در نیشابور این کاخ معروف بود. ویرانی این کاخ همزمان با حمله مغول به نیشابور بود و با زلزله بعد از حمله کاملاً متروک و مدفون شد. امروزه قسمتي از اين شهر كهن به صورت موزه درامده.
كاخ موزه شادياخ از نظر مكاني بسيار نزديك به مقبره كمال الملك و عطار نيشابوري است. اين سايت یک محوطه ای است كه با پایه های فلزی و یک سقف ایرانیتی پوشیده شده
. زير سقف و پایین تر از سطح زمین فضای شهر مانندی کشف شده که جای جای مختلف شهر از کوچه پس کوچه ها تا کارگاه های آجرپزی و شیشه گری انجا مشخص است. قسمتی هم اسکلت های کشف شده از انسان هاي ساكن این شهر است . البته در حال ساخت محلی برای عبور بر روی این سازه بودند که بشود مستقیما از بالا این سازه ها رو دید.
اين شهر به صورت كامل مورد تحليل و شناسايي قرار نگرفته و خدس زده ميشود تا ٦٠ كيلومتر اطراف اين سايت در زير زمين اين شهر گسترش داشته باشد.
از اين دست مكانهاي توريستي در هركشوري بسيار با ارزش است و اميدوارم ارزش اين مكان تاريخي بيش از پيش ارج نهاده شود.