یرآلما یومورتا، بهترین استریت فود ایران

4.6
از 18 رای

غذای خیابانی عبارت نسبتا جدیدی در دایره واژگان ماست اما این به آن معنا نیست که استریت فود ایران ضعیف بوده یا به طور کلی وجود خارجی نداشته؛ کاملا بر عکس، استریت فود ایران همیشه ید طولا و دست پری داشته فقط به قول آن ضرب المثل فارسی؛ مرغ همسایه غاز است! به هر حال نسبت دادن واژه فرنگی، استریت فود ایران را بار دیگر بر سر زبان‌ها انداخت و باعث شد با نگاه و اسمی تازه در آن بازنگری کنیم. در این ویدئو به سراغ یکی از بهترین خیابان های استریت فود‌ ایران، یعنی یرآلما یومورتا، یا همان سیب زمینی تخم مرغ رفتیم.

استریت فود ایران، مهجور اما نجیب و لذیذ

استریت فود به معنای غذا و نوشیدنی نسبتا ارزان قیمت و اقتصادی است که در محیط‌هایی مثل نمایشگاه، غرفه، آشپزخانه سیار و خیابان طبخ و ارائه می‌شود. ایران در این زمینه پیشتاز است چون اساسا غذا و فرهنگ غذا در ایران غنای زیادی دارد و اگر به فهرست بهترین غذا‌های ایرانی نگاه کنید، تنوع و خلاقیت را می‌بینید. در فرهنگ ایرانی، غذا، سفره و آشپزی جایگاهی خاص دارد؛ تنوع قومی و اقلیمی هم به کمک آمده و مجموعه‌ای از بهترین استریت فود‌ ایران را ساخته است.

سمبوسه، فلافل، سوسیس بندری، انواع آش، دل و جگر و قلوه، باقالی و لبو و بلال فقط چند نام از فهرست محبوب‌ترین غذا‌های خیابانی در ایران است. یکی از معروف‌ترین، سالم‌ترین و صد البته لذیذ‌ترین استریت فود ایران، سیب زمینی تخم مرغ؛ به زبان آذری یرآلما یومورتا است. ترکیب جادویی تخم مرغ آبپز، سیب زمینی ذغالی با روغن حیوانی اصیل و سبزی‌های معطری مثل ریحان و ترخون، به علاوه گوجه و خیار شور، پیچیده در بستری از نان تازه لواش. سیب زمینی تخم مرغ از شهر‌های آذری زبان ایران مثل، تبریز و زنجان راه خود را به خیابان‌های سراسر ایران باز کرد و خوشبختانه امروز در صدر جدول محبوب‌ترین و بهترین استریت فود‌های ایران است.