هفته ی گذشته اجلاس کاپا با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و با حضور سرمایه گذاران 20 کشور جهان به میزبانی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برگزار شد.
محور اصلی این اجلاس دو روزه بررسی روش های فاینانس و سرمایه گذاری در صنعت هوانوردی کشور بود که در همین راستا بیش از 150 نماینده کشورهای اروپایی، آسیایی، آمریکایی و حاشیه خلیج فارس از جمله انگلیس فرانسه، آلمان، هلند، برزیل، کانادا، چین، فرانسه و ... شرکت کرده بودند.
در این اجلاس به مباحث سرمایه گذاری در خصوص اجاره و خرید هواپیما، ساخت و توسعه فرودگاه ها، چالش های پولی، بانکی و بیمه ای، رفع موانع بانکی در صنعت هوانوردی ایران، توسعه شبکه پروازی بین المللی و داخلی کشور پرداخته شد.
وزیر راه و شهرسازی که در گشایش این اجلاس حضور پیدا کرد در طی سخنرانی در حضور سرمایه گذاران بین المللی و داخلی بیان کرد: سهم ایران از بازار صنعت هوانوردی جهانی باید بیش از وضعیت کنونی شود و اکنون هیچ مانعی برای توسعه این صنعت در کشور وجود ندارد.
وی با بیان اینکه با قواعد رقابت های بین المللی آگاهیم و به آنها پایبندیم، افزود: نهادهای مورد نیاز برای رقابت های جهانی در بخش هوانوردی یکی پس از دیگری در کشور در حال شکل گیری است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر در قرارداد بوئیگ و ایرباس تنها مانع مجوز اوفک است، تصریح کرد: تشکیل دومین اجلاس کاپا در ایران نشان می دهد که برداشتن موانع از پیش روی صنعت هوانوردی فقط تقاضای ایران نیست و این یک تقاضای جهانی است و فشارهایی بر روی آمریکا برای برداشته شدن این موانع ایجاد شده است.
وزیر کابینه دولت یازدهم ادامه داد: افزایش 22 درصدی پروازهای داخلی نشان می دهد که ظرفیت افزایش پرواز داخلی در ایران وجود دارد و ما از تمام ایرلاین های داخلی و بنگاه های داخلی حمایت می کنیم.
اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی که در این اجلاس حضور داشت در جمع خبرنگاران بیان کرد: اگر مجوز اوفک صادر نشود به معنای نقض برجام است بنابراین مطمئن هستیم که اوفک فروش هواپیما به ایران را تایید می کند.
وی همچنین از تشکیل کارگروهی بین ایران و نمایندگان ایرباس برای تامین زنجیره قطعات هواپیما خبر داد و گفت: کار گروهی بین ایران و نمایندگان ایرباس تشکیل شده است که در این کارگروه مذاکراتی انجام شده است که امکانات داخل برای زنجیره تامین قطعات ایرباس بررسی شود که در این کمیته اجرایی نماینده معاونت تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری و نماینده وزارت و راه و شهرسازی حضور دارند.
اصغر فخریه کاشان اعلام کرد: امروز ما انتظار داریم مجوز دولت آمریکابرای بوئینگ، ایرباس و ای تی آر تا پایان ماه سپتامبر (کمتر از 2 هفته دیگر) صادر شود. وی افزود: کوتاهی در صدور مجوز لازم از سوی دولت آمریکا به منزله نقض توافق هسته ای بین تهران و قدرت های جهانی خواهد بود.
اما مهم ترین و خوشحال کننده ترین خبر صنعت حمل و نقل اواخر روزهای پایانی هفته گذشته رخ داد؛ مجوز فروش 17 ایرباس از سوی خزانه داری آمریکا بود.
رویترز در گزارشی اعلام کرد: واشنگتن ارائه مجوز برای لغو ممنوعیت فروش جت های مسافربری به ایران را آغاز کرده است. خزانه داری آمریکا 2 مجوز صادر کرده که اجازه صدور برخی هواپیماهای شرکت ایرباس به ایران را می دهد و انتظار می رود در طی چند روز آینده مجوز فروش هواپیماهای شرکت بوئینگ به ایران را نیز صادر نماید.
پس از اعلام این خبر عباس آخوندی در بخش خبری ساعت 21 با بیان اینکه توافق کلی برای خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس، 20 فروند هواپیما از ای.تی.ار و حدود 108 فروند هواپیما از بویینگ انجام شده است، اظهار داشت: این تعداد هواپیما به تدریج وارد ناوگان هوایی کشور می شود.
وی ادامه داد: زمان تحویل این هواپیماها از سال 2016 تا مدت 8 سال است و بلافاصله پس از صدور مجوز تحویل هواپیما اغاز می شود.
آخوندی با بیان اینکه امیدواریم اولین سری هواپیماها اواخر پاییز یا اوایل زمستان وارد ناوگان هوایی ایران شود،ادامه داد: این هواپیماها به سفارش ایران تولید می شود و طبیعی است که این تعداد هواپیما آماده تحویل در هیچ شرکت هواپیماسازی وجود نداشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: سری اول هواپیماها هم از ایرباس و هم از بویینگ به ایران تحویل داده می شود.
وی با بیان اینکه چراغ سبز برای تمام ایرلاین های کشورمان برای خرید مستقیم هواپیما از ایرباس و بویینگ روشن شده است، خاطرنشان کرد: این توافق برای شرکت ایران ایر انجام شده است اما سد خرید هواپیما با مجوز اوفک شکسته شده و تمام ایرلاین ها می توانند اقدام به خرید هواپیما کنند.
وی تاکید کرد: شرکت ها برای خرید هواپیماهای دست دوم یک شرط وجود دارد و آن این است که مدل ساخت آن ها بالای سال 2000 باشد.
وزیر راه و شهرسازی با اظهار به اینکه روش خرید هواپیما اجاره به شرط تملیک است،ادامه داد: در این روش شرکت های تامین کننده مالی وارد قرارداد می شوند و تمام تضامین را ایران ایر باید ارایه دهد و دولت هیچ تضمینی را نمی دهد.
وی با تاکید بر اینکه باید حواسمان باشد اسرائیل بزرگ ترین دشمن کشور است، گفت: در سال های تحریم عمده بازار ایران به دست ایرلاین های خارجی افتاد، بنابراین یک جنگ تجاری در کار است و رقبای این بازار ساکت نخواهند نشست.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران 40 سال است که خرید مستقیم از بویینگ نداشته است،گفت: سال 1345 ایران خرید مستقیم از بویینگ داشته و در این مدت دلال ها وارد بازار شدند و بنابراین به این راحتی واسطه گران خرید هواپیما دست از کار نمی کشند.
آخوندی با بیان اینکه هفته آینده نمایندگان شرکت ایرباس برای نهایی کردن قرارداد به ایران می آیند، اظهار کرد: قرارداد ایرباس در حال نهایی شدن است البته باید توجه داشته باشیم که قرارداد ایرباس و بویینگ یک کار فرآیندی است.
منبع:تین نیوز