سالهاست که مسئولان از داشته های فرهنگی، تاریخ و تمدن کشورمان در محافل و مجامع داخلی و خارجی سخن به میان آورده اند و اهالی قلم و تصویر نیز ابعاد گوناگونی از آن را مطرح کرده و به تصویر کشیده اند، اینکه ایران، سرزمین 4 فصل است، ایران طبق آمارهای سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) از لحاظ جاذبه های طبیعی رتبه پنجم و از منظر جاذبه های تاریخی در رتبه دهم کشورهای دنیا قرار دارد، ایران، کشوری امن است و...
اما با توجه به تمام محاسنی که ایران برای جذب گردشگر خارجی دارد، سهم ایران از کل درآمدهای گردشگری جهان کمتر از یک درصد است و تاکنون تنها توانسته است حدود یک پنجم از هدف سند چشم انداز 20 ساله کشور یعنی 20 میلیون توریست خارجی ورودی به ایران را محقق کند.
اگرچه اتکای بیش از حد کشور بر درآمدهای نفتی را می توان عاملی بر بی توجهی بر رونق گردشگری و بهره برداری از درآمدهای این صنعت پاک، برشمرد اما باید توجه داشت که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان متولی رونق و توسعه صنعت توریسم در کشور، در این سالها و طی دولت های گذشته، بازیچه «سیاست زدگی های روسای آن» شده و سرمایه، ظرفیت و زمانی که باید برای توسعه زیرساخت ها و برنامه ریزی برای ورود گردشگر بیشتر به کشور صرف می شد، برای اموری هزینه شده است که نه تنها گرهی از کلاف در هم پیچیده گردشگری باز نکرده بلکه برای کل کشور نیز هزینه بر بوده است.
گردشگری ایران با فرهنگ، آداب، رسوم، تمدن و طبیعت، عجین است و امروز دیگر از سیاست، خسته و گریزان.
و باید دید رئیس جمهور منتخب مردم ایران در دولت یازدهم، گردشگری را از چه منظری می بیند؟ آیا باز هم سازمان گردشگری، سکوی پرتاب افرادی برای پست های بالاتر می شود یا از ظرفیت و پتانسیل گردشگری برای ارتقای کشور استفاده خواهد شد؟ و آیا آقای روحانی در حماسه اقتصادی دولت خود، جایی هم برای درآمدهای حاصل از گردشگری دیده است؟
حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که روز جمعه، 24 خردادماه امسال توانست با کسب بیش از 50 درصد آرای واجدین شرایط ، صندلی هفتمین رئیس جمهوری ایران را از آن خود کند در نخستین نشست خبری خود، راه حل اساسی اقتصاد ما را رونق تولید عنوان کرد و پس از آن هدایت پس انداز مردم و هدایت نقدینگی به سمت تولید.
وی تأکید کرده است: «ظرفیت های امروز در بخش تولید وجود دارد که خالی است و ما باید این ظرفیت ها را پر کنیم، یعنی بحث سرمایه از یک طرف و بهرهوری از سوی دیگر؛ این دو قدم میتواند رونق را به وجود بیاورد و منجر به بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید می شود و البته منظورم تنها سرمایه گذاری در بخش صنعت کشاورزی نیست، بلکه بحث توریسم هم جزئی از آن است.»
وی در مناظره های تلویزیونی خود نیز اعلام کرد: «با ورود 10 میلیون گردشگر ورودی بیش از 4 میلیون فرصت شغلی ایجاد می شود که توجه به این صنعت باعث رفع مشکل بیکاری خواهد شد.»
وی خردادماه امسال هم در گرگان گفته است: «جوانان گلستان فقط با صنعت توریسم می توانند از بیکاری در بیایند.»
وی اردیبهشت ماه نیز در دانشگاه آزاد کرج در پاسخ به یکی از دانشجویان درباره رویکردش به صنعت پرسود گردشگری نیز عنوان کرده است: «توریسم صنعتی بسیار مهم است. ترکیه 32 میلیون نفر گردشگر در سال 2012 داشته است، کشور ایران هم از نظر تنوع آب و هوایی و هم به لحاظ جاذبه های توریستی وضعیتی به مراتب بهتر از ترکیه دارد و حساب کنید در صورتی که هر گردشگر 10 هزار دلار همراه خود برده باشد چه سود سرشاری نصیب این کشور شده است. گفته می شود به ازای ورود هر گردشگر 9 فرصت شغلی ایجاد می شود و این فرصت خوبی برای کاهش بیکاری در کشور است.»
حجت الاسلام روحانی در ادامه علت اصلی رکود صنعت گردشگری کشور را مسائل بانکی دانسته و با طرح این پرسش که گردشگر چگونه مسائل بانکی خود را حل کند، تصریح کرده است: «هر گردشگری برای ورود به کشوری دیگر باید کارت بانکی همراه داشته باشد. ما در این زمینه پیش تر از این هم مشکل داشتیم اما با تحریم های اخیر سیستم بانکی ما کاملا قفل شده است. بنابراین ما باید زیرساختها را اصلاح کنیم.»
وی همچنین با رد تفکری که ورود گردشگر به ایران یا بازدید ایرانیان از سایر کشورها را موجب پرواز دین و ایمان و اخلاق مردم آن جامعه می دانند، تسهیل شرایط حضور گردشگر در کشور را به نفع اقتصاد، انقلاب و رفع چهره نادرستی که در برخی کشورها از ایران ترسیم شده است، دانست.
حجت الاسلام روحانی اردیبهشت ماه امسال در شهرکرد نیز توسعه صنعت توریسم را یکی از مهمترین راهکارهای رشد و توسعه کشور برشمرده و گفته است: «توریسم یک عامل مهم برای رشد اقتصادی است و بهرهگیری از ظرفیتها و پتانسیلهای بالا و متعدد استانهایی نظیر این استان میتواند نقش بسیار مهمی در این راستا ایفا کند. صنعت توریسم یکی از راه های ایجاد اشتغال پایدار است که متاسفانه به این موضوع در کشور بنا به دلایل متعددی توجه نشده و ضروری است تا به نحو ویژهای به آن پرداخته شود.»
نیم نگاهی به اظهارنظرهای حجت الاسلام حسن روحانی در این ماه های گذشته نشان می دهد که رئیس جمهور منتخب مردم با صنعت گردشگری، بیگانه نیست و وی تلاش کرده است بارها به اشکال مختلف بر موضوع گسترش صنعت توریسم در ایران و نقش آن در حل معضل بیکاری تأکید داشته باشد.
با این تفاسیر ،شاید بتوان امیدوار بود که رئیس جمهور منتخب با نماد انتخاباتی اش که «کلید» بوده است، فکری برای باز کردن قفل بازار کساد گردشگر خارجی در ایران داشته باشد.
از سوی دیگر انتخاب حجت الاسلام روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران باعث ابراز احساسات برخی از مجریان تورهای گردشگری در خارج از کشور شده است.
دیلی تلگراف پس از انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری ایران نوشت: «مجریان برگزاری تورهای گردشگری امیدوارند که انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران مردم بریتانیا را به سفر به این کشور زیبا ترغیب کند.»
آژانس های توریستی در بریتانیا اظهار امیدواری کرده اند که انتخاب حسن روحانی میانه رو به عنوان رئیس جمهور منجر به بازگشت و احیای گردشگری ایران و البته لغو ممنوعیت سفر به ایران توسط وزارت خارجه انگلیس می شود. شرکت هایی از جمله وایلد فرانتیرز و ورود اکسپدیشنس که تورهای گردشگری به مقصد ایران برگزار می کنند بر این باورند که روحانی می خواهد رابطه ایران با غرب را بهبود ببخشد.
آنها امیدوارند که این انتخاب باعث ایجاد جرقه هایی برای افزایش سفر به این کشور شود.
جیسن بلبالی مدیر شرکت وایلد فرانتیز می گوید: هنوز اول راه است و ما نمی دانیم که این مرد چگونه خواهد بود اما امیدواریم که موجب ایجاد فضایی مناسب برای توریست ها در ایران شود . اکنون وضعیت خیلی آرامتر است اما بی انصافی است که وزارت خارجه انگلیس توصیه می کند که به هیچ نقطه از ایران سفر نکنید. ما در حال مذاکره با وزارت خارجه برای لغو ممنوعیت سفر به ایران هستیم.
گردن استیر مدیر شرکت ورد اکپسپدیشن بر اساس گزارش دیلی تلگراف می گوید: «تمام کسانی که به ایران سفر کرده اند از شدت استقبال و رفتار دوستانه مردم این کشور شوکه شده اند. البته ناگفته نماند که این کشور به طرز غیرقابل باوری زیبا است.»
گردشگری، موضوعی است که به دلیل اهمیت آن، توسط مقام عظمای ولایت نیز در سفر به استان خراسان شمالی، به عنوان اولویت دوم بعد از کشاورزی برای بهبود وضعیت اقتصادی مورد تأکید قرار گرفته است و مسئولان باید با جدیت از این فرصت برای رونق اقتصاد کشور، رفع معضل بیکاری و افزایش نشاط اجتماعی استفاده کنند تا گردشگری به واقع در کشورمان تبدیل به یک صنعت شود، صنعتی که تمام مردم کشور از آن منتفع گردند.
انتظار می رود رئیس جمهور منتخب مردم نیز حداقل در راستای پیشبرد وعده های خود از جمله حل معضل بیکاری با استفاده از صنعت توریسم، انتخاب شایسته ای در انتصاب رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشته باشد تا به دور از هر گونه سیاست زدگی، با توسعه زیرساخت ها، تبلیغات مناسب، حمایت های دولت، استفاده از تجربیات فعالان بخش خصوصی و ایجاد مشوق ها، شاهد رونق گردشگری ایران با برند «گردشگری حلال و پاک» در دنیا باشیم و بتوانیم به افق چشم انداز 20 ساله کشور در جذب 20 میلیون گردشگر دست یابیم.
یادداشت: الهه رفیعی نژاد
منبع: فارس نیوز