چند هفته پس از این که معاون رئیس جمهور مخالفتش با وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را اعلام کرد، امروز یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شد، اما نتوانست رای لازم را به دست آورد و قرار شد موضوع بصورت عادی اعلام وصول شود.
امروز مهرداد لاهوتی یکی از طراحان طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در موافق با این طرح گفت: «طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به این دلیل با یک فوریت مطرح شد که نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت بتوانند برنامه ریزی بیشتری بر این موضوع داشته باشند برای تشکل وزارتخانه کارهای کارشناسی بیشتری انجام شود.»
این عوض فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر این که صنعت گردشگری یکی از راهکارهای اقتصادی بسیاری از کشورهای دنیا است، تصریح کرد: «در آمد اصلی بسیاری از کشورها از صنعت گردشگری و به این صنعت توجه بسیاری می شود.»
این نماینده مجلس با اشاره اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد دنیا، توضیح داد: «گردشگری در حال حاضر سومین اقتصاد دنیا است و به در سال های آینده صنعت نفت و خودرو سازی را پیشت سر خواهد گذاشت و به اولین صنعت پر در آمد دنیا مبدل خواهد شد. ایران نیز بر اساس شاخصه های بین المللی جز 10 کشور دارنده جاذبه های گردشگری به شمار میرود و از این رو باید بیشترین در آمد را از گردشگری داشته باشیم.»
لاهوتی در ادامه اظهاراتش با اشاره به این که در سند چشم انداز در آمد 20 میلیارد دلاری برای صنعت گردشگری در نظر گرفته شده است، گفت: «برخی کشورها همچون ترکیه و مالزی با این که جاذبه های گردشگری بیشتر از ایران ندارند در رتبه بندی های جهانی بالاتر از ایران هستند و درآمد بیشتری دارند. بطور مثال ترکیه سالانه 26 میلیارد دلار و مالزی سالانه بالای 20 میلیارد دلار در آمد از صنعت گردشگری دارند، اما درآمد گردشگری ایران سالانه زیر یک میلیارد دلار است.»
این نماینده مجلس با تاکید بر این که «طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ربطی به دولت جدید و قدیم ندارد»، افزود: «این طرح در مجلس هشتم نیز مطرح شد. ما باید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را از معاونت رئیس جمهوری که سازمان پاسخگو نیست به وزارتخانهای پاسخگو تبدیل کنیم.»
او در پایان اظهاراتش از دیگر نمایندگان مجلس خواست که برای بهبود وضعیت میراث فرهنگی و گردشگری به یک فوریت این طرح رای دهد و گفت: «سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال های گذشته دستخوش جریانات سیاسی بوده است. خواست من این است که اجازه دهید این سازمان به وزارتخانه ای پاسخگو تبدیل شود. یک فوریت طرح به معنای این است که طرح مذکور در کمیسیون با حضور نمایندگان دولت و مجلس مورد بررسی قرار بگیرد تا راهکار درست برای آن پیدا شود.»
صنایع دستی فراموش شده است
اما هادی قوامی، نماینده مردم اسفراین و عضو کمیسیون برنامه و بودجه به مخالفت با این طرح پرداخت و گفت: «وقتی باید برای یک طرح فوریت مطرح شود که نیاز فوری جامعه باشد. اما الویت طرح تشکل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری چیست ؟ در ضمن این که شما در طرح تشکیل این وزارتخانه صنایع دستی را فراموش کرده اید. در این بین تکلیف صنایع دستی چه می شود؟ صنایع دستی محل اشتغال و کسب در آمد است، اما در طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نادیده گرفته شده است.»
قوامی در ادامه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را یک «سازمان فرابخشی» دانست و گفت: «این سازمان نیاز به حمایت همه وزارتخانه ها دارد. اگر این سازمان وزارتخانه شود از وضعیت فرابخشی خارج می شود و نمی تواند از همه ظرفیت های خود برای بهبود وضعیت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده کند.»
نظام باید برای بهبود وضعیت گردشگری قیام کند
این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: «باید بتوانیم از ظرفیت همه وزارت خانه ها برای کمک به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استفاده کنیم. نظام باید قیام کند تا بتوانیم درست به بحث گردشگری بپردازیم. در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی سازمانی فرابخشی است و اگر به وزارتخانه تبدلی شود با چالش های فراوانی روبرو خواهد بود.»
او در ادامه با بیان این که «تشکیل وزارت میراث فرهنگی هزینه های پیش بینی نشده زیادی به دنبال خواهد داشت»، تصریح کرد: «میراث فرهنگی و گردشگری در حال حاضر به تقویت برای بهبود وضعیت فعلی نیاز دارد، اما پیش کشیدن طرح وزارتخانه شدن باعث تردید میشود و همه منتظر ساختار جدید میشود. همین امروز و فردا کردنها باعث آسیب جدی به سازمان خواهد شد و برنامه ریزی با مشکل مواجه شود. در حال حاضر فرد مناسبی در راس سازمان قرار دارد و انتظار ما این است که مشکلاتی که در سال های گذشته در سازمان به وجود آمده است را حل کند. طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری شفای دردی دردناک تر از خود درد است.»
در ادامه جواد هروی، نماینده مردم قائنات به دفاع از یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پرداخت و گفت: «طرح مذکور از این جهت اهمیت دارد که در حال حاضر میراث فرهنگی و گردشگری متولی دقیقی که بتواند کارهای این عرصه را پیگیری کند، ندارد.»
او با اشاره به آمار گردشگران در کشورهای دیگر ادامه داد: «در دیگر کشورهای دنیا بحث گردشگر جدی است. ایران سالانه تنها 120 هزار گردشگر دارد، درحالی که سالی 30 میلیون گردشگر به ترکیه می روند. همچنین در دنیا در قبال هر 12 شغل یک شغل گردشگری داریم، اما در ایران این طور نیست. ما ایرادهای اساسی در صنعت گردشگری داریم. بطور مثال همین عروسک های دارا و سارا که برای ترویج فرهنگ ایرانی طراحی و ساخته شدند، امروزه از چین وارد می کنیم.»
هوری، استفاده از صنعت گردشگری را یکی از مهمترین راه های رسیدن به اقتصاد بدون نفت دانست و گفت: «متاسفانه میراث فرهنگی و گردشگری در ایران سیاسی شده است. اگر می خواهد به اهداف تعیین شده در میراث فرهنگی و گردشگری برسیم باید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شود، وگرنه با وضعیت امروز، بر جبین این سازمان نور رستگاری نیست.»
پس از اظهارات موافقان و مخالفان، یک فوریت تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به رای گذاشته شد که نمایندگان مجلس با 104 رأی موافق، 48 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با یک فوریت این طرح مخالفت کردند و قرار شد این طرح بصورت عادی اعلام وصول شود.
پیش از این محمد علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اظهاراتی به طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی واکنش نشان داده بود و ضمن مخالفت با این طرح، گفته بود که «هر گونه تغییر در تشکیلات سازمان باعث می شود کار سازمان یک سال به تاخیر بیافتد».
نجفی در نخستین نشست مدیران کل استانهای سازمان میراث فرهنگی تاکید کرده بود که «تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، این سازمان را ضعیف کرده، بر این اساس طرح مذکور در شرایط فعلی قابل دفاع وبه نفع سازمان نیست».
بر طبق ماده واحده این طرح سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با کلیه اختیارات و وظایفی که سازمان مذکور به موجب قوانین و مقررات دارا است، به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل میگردد. همچنین در تبصره یک این طرح آمده است کلیه امکانات و اموال نیروی انسانی سازمان مذکور در اختیار وزارتخانه جدید قرار میگیرد.
تبصره دو این ماده نیز صراحت دارد، شرح وظایف این وزارتخانه مطابق قوانین مورد عمل سازمان مذکور خواهد بود و دولت موظف است تغییرات در شرح وظایف وزارتخانه جدید را حداکثر ظرف یک سال برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی