بهترین جاهای دیدنی اردبیل؛ معرفی بهترین‌ها با آدرس و عکس

4.2
از 37 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی اردبیل + عکس و آدرس
21 مرداد 1403 08:00
1

جاهای دیدنی اردبیل کم نیستند و برخلاف تصور برخی از افراد، این شهر به‌غیر از جاذبه‌های طبیعی، دیدنی‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری دارد. در این مطلب از لست‌سکند، دیدنی های اردبیل را به شما معرفی می‌کنیم تا هنگام سفر به این مقصد دل‌نشین، از مکان های دیدنی اردبیل بازدید کنید.

جاهای دیدنی اردبیل که نباید از دست داد

  • بقعه شیخ صفی‌الدین

  • آبگرم‌های سرعین

  • قله سبلان

  • شهر یئری

  • پل معلق مشگین‌شهر

  • روستای کنزق

  • بازار بزرگ

  • دریاچه نئور

لیست قیمت تورهای اردبیل

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

بی‌شک از مهم‌ترین جاهای دیدنی اردبیل که در سفرتان باید از آن بازدید کنید، مجموعه میراث جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی است. مجموعه بقعه شیخ صفی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از شاهکارهای معماری و کاشی‌کاری قرن 8 هجری قمری و سال‌های پس از آن است. این بنا ازآن‌رو که مقبره بنیان‌گذار سلسله صفوی را در خود جای داده است، بزرگ‌ترین و کامل‌ترین خانقاه و زیارتگاه صوفیان به شمار می‌رود. به همین دلیل سال 2010 نام این جای دیدنی اردبیل جزو آثار ثبت‌شده ایران در میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

این سازه پس از وفات شیخ صفی، توسط فرزند او صدرالدین موسی پایه‌گذاری شد. به‌دنبال ارادت سایر فرمانروایان صفوی، این مجموعه توسعه پیدا کرد و بناهای دیگری به آن اضافه شدند؛ به‌طوری که وسعت مجموعه ایجادشده در دوره صفوی را بیش از مجموعه فعلی می‌دانند. ساخت مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به شکل کنونی در قرن 10 هجری قمری و زمان شاه‌طهماسب، دومین پادشاه صفوی، آغاز و سپس در زمان حکمرانی شاهان بعدی تکمیل شد. درحال‌حاضر بقعه شیخ صفی دربرگیرنده قسمت‌هایی چون چینی‌خانه، گنبد الله‌الله و آرامگاه شیخ صفی، مسجد شیخ صفی، مسجد جنت‌سرا، حرم‌خانه، چله‌خانه، مقبره شاه اسماعیل اول و شهیدگاه است.

  • ساعت بازدید از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی: شش‌ ماه اول سال از 8 صبح تا 8.5 شب و شش ماه دوم سال 8 صبح تا 5.5 عصر

  • قیمت بلیط بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی: 40 هزار تومان

  • آدرس بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی: خیابان شیخ صفی‌الدین اردبیلی، پیاده‌روی عالی‌قاپو

موقعیت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

شیخ صفی محمد جعفری.jpg
نمایی از بقعه شیخ صفی، عکس از آرشیو لست‌سکند، محمد جعفری

مسجد جامع اردبیل

مسجد جامع اردبیل، معروف به مسجد جمعه یا جمعه مسجد، یکی از مکان های دیدنی اردبیل است. به نظر می‌رسد که این مسجد روی ویرانه‌های بنایی مربوط به دوره ساسانی ساخته شده باشد. شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد، اصل بنای مسجد متعلق به دوره دیلمیان یعنی قرن 4 و 5 هجری قمری است که در دوره سلجوقی، یعنی قرن پنجم هجری قمری، توسعه پیدا کرده است. بنای مسجد سلجوقی از ترکیب یک ایوان در جلو و بنای چهارطاقی در عقب تشکیل شده است.

مسجد جامع اردبیل از بخش‌های گوناگونی مثل گنبد، شبستان، ایوان، مناره و محراب تشکیل شده است. بخش اصلی گنبد در اثر سوانح و رخدادهای تاریخی فروریخته است. محراب مسجد در مرکز دیوار جنوبی قرار گرفته و بااینکه تاریخ ندارد، شباهت زیادی به محراب‌های گچی دوره ایلخانی دارد. تزیینات این مسجد هم شامل آجرکاری، گچ‌بری، کاشی‌کاری، خوش‌نویسی، تزیینات چوبی، مقرنس، قطاربندی و نقاشی می‌شود. از مصالح استفاده‌شده در ساخت مسجد هم باید از آجر، گچ، سنگ و چوب نام برد.

جالب است بدانید باارزش‌ترین و مهم‌ترین عنصر معماری در مسجد جامع اردبیل که نظیر آن را در کمتر بنای تاریخی می‌توان دید، شبکه عظیمی از راهروها و ناوهای طاق‌دار است.

  • ساعت بازدید از مسجد جامع اردبیل: طلوع تا غروب آفتاب

  • قیمت بلیط مسجد جامع اردبیل: رایگان

  • آدرس مسجد جامع اردبیل: محله بازار سنتی، بلوار مدنی، بلوار طالقانی

موقعیت دقیق مسجد جامع اردبیل روی نقشه

جمعه-مسجد-اردبیل1.jpg
مسجد جامع اردبیل، از جاذبه های گردشگری اردبیل

دریاچه شورابیل

یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی اردبیل، دریاچه شورابیل است. دریاچه شورابیل از بزرگ‌ترین دریاچه‌های طبیعی درون‌شهری ایران به شمار می‌رود. قرار گرفتن دریاچه شورابیل در حریم شهر اردبیل، بازدید از آن را برایتان بسیار آسان و مقرون‌به‌صرفه کرده است.

این جای دیدنی اردبیل حدود 180 هکتار وسعت دارد و به‌دلیل عمق زیاد، شنا کردن در آن ممنوع است. آب دریاچه در گذشته بسیار شور بوده و به همین دلیل هم آن را شورابیل نامیدند؛ اگرچه در دهه‌های اخیر با افزودن آب شیرین به آن، امکان زیست ماهی قزل‌آلا و همچنین پرندگان مهاجر در این دریاچه فراهم شده است. چنانچه در فصل سرما به اردبیل سفر کنید، می‌توانید از تماشای گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر لذت ببرید.

هنگام بازدید از دریاچه شورابیل می‌توانید از امکانات پارک تفریحی شورابیل هم استفاده کنید. شما می‌توانید دور دریاچه پیاده‌روی کنید یا از تفریحاتی چون کشتی تفریحی، زیپ‌لاین، قایق موتوری، دوچرخه‌، ماشین برقی، شهربازی، کافه و رستوران بهره‌مند شوید. درمجموع می‌توان گفت که دریاچه شورابیل یکی از جاذبه های گردشگری اردبیل است که می‌توانید از آن بازدید کنید و لذت ببرید.

  • ساعت بازدید از دریاچه شورابیل: 24 ساعته

  • قیمت بلیط دریاچه شورابیل: رایگان

  • آدرس دریاچه شورابیل: بزرگ‌راه میلاد، بعد از میدان پلیس

موقعیت دقیق دریاچه شورابیل اردبیل

637829465281418626.jpg
نمایی از دریاچه شورابیل، از بهترین جاهای دیدنی اردبیل

موزه تاریخ طبیعی اردبیل

شاید بتوانیم یکی از بهترین دیدنی های اردبیل را موزه تاریخ طبیعی اردبیل بدانیم. در این موزه، انواع حیوانات، حشرات و پرندگان به‌صورت تاکسیدرمی‌شده نگه‌داری می‌شوند. موزه تاریخ طبیعی اردبیل به‌منظور آشنایی بازدیدکنندگان با تنوع زیستی و تاریخ طبیعی منطقه تأسیس شده است و بازدید از آن برای همه اعضای خانواده بسیار مناسب خواهد بود؛ زیرا در کنار تفریح، نکات ارزشمندی را هم خواهید آموخت. این موزه از مکان های دیدنی اردبیل محسوب می‌شود که دقیقاً کنار دریاچه شورابیل قرار گرفته است و شما می‌توانید با بازدید از دریاچه، از این موزه هم دیدن کنید و با یک تیر، دو نشان را بزنید.

  • زمان بازدید موزه تاریخ طبیعی اردبیل: 8 صبح تا 2 بعدازظهر

  • قیمت بلیط موزه تاریخ طبیعی اردبیل: اطلاعاتی ثبت نشده است.

  • آدرس موزه تاریخ طبیعی اردبیل: ضلع شمال‌شرقی دریاچه شورابیل، خیابان دانشگاه، کنار دانشگاه پیام نور

موقعیت موزه تاریخ طبیعی اردبیل

Ardabil Wildlife Museum.jpg
موزه تاریخ طبیعی اردبیل

بازار بزرگ اردبیل

بازار اردبیل، یکی از بهترین جاهای دیدنی شهر اردبیل است. مجموعه تاریخی بازار اردبیل سازه‌ای است مربوط به قرن 5 و 6 هجری قمری که در دوره صفویه بسیار توسعه و رونق پیدا کرد. درضمن می‌توان گفت که شکل‌گیری شبکه‌های موجود در بازار نیز به همین دوره برمی‌گردد. این بازار در کهن‌ترین منابع تاریخی به‌صورت صلیب توصیف شده است که مسجدی میان آن قرار دارد.

مجموعه تاریخی بازار اردبیل، با استفاده از آجر و به‌شکل خطی در امتداد مهم‌ترین معبر شهری آن زمان ایجاد شده است. راسته‌بازار، مهم‌ترین عنصر معماری آن است و سراها و تیمچه‌های زیادی را دربرمی‌گیرد که در امتداد آن شکل گرفته‌اند. از مهم‌ترین بخش‌های بازار بزرگ اردبیل باید به سرای حاج احمد، سرای وکیل حاج میرزا (خشکبار)، تیمچه زنجیرلو، سرای دوگوچی (نو)، سرای گلشن، قیصریه، میرزا رحیم و حاج امین اشاره کرد.

وضعیت اقلیمی منطقه و سردی بیش از حد هوا باعث شده تا در طراحی بازار، سقف آن کوتاه و فضای آن بسته در نظر گرفته شود. روشنایی بازار هم از روزنه‌هایی که روی گنبدهای مختلف ایجاد شده، تأمین می‌شود. چهارسوق یا بازار بزرگ قیصریه از مهم‌ترین بخش‌های بازار اردبیل است؛ زیرا اینجا، محل تلاقی سایر بازارچه‌هاست. چهارسوق ازنظر وسعت، گسترده‌تر از سایر بخش‌هاست و ازنظر به‌کارگیری عناصر تزیینی و معماری هم دیدنی‌تر است.

  • ساعت بازدید از بازار بزرگ اردبیل: بهترین زمان بازدید، ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر است که تقریباً همه حجره‌ها باز هستند.

  • قیمت بلیط بازار بزرگ اردبیل: رایگان

  • آدرس بازار بزرگ اردبیل: خیابان امام‌خمینی

موقعیت دقیق بازار بزرگ اردبیل

بازار اردبیل نادر مزرعه شادی.jpg
بخشی از بازار اردبیل به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اردبیل

موزه مردم‌شناسی اردبیل (حمام آقا نقی)

چنانچه به آشنایی با فرهنگ مردم اردبیل علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم از موزه مردم‌شناسی اردبیل هم دیدن کنید. موزه مردم‌شناسی اردبیل در حمام آقا نقی یا حمام ظهیرالاسلام راه‌اندازی شده و یکی از دیدنی های اردبیل است. در این موزه، تلاش شده با بهره‌گیری از بیش از 30 مجسمه انسانی، گوشه‌ای از فرهنگ مردم این شهر همچون پوشش، آداب‌ورسوم، خوراک و شیوه طبخ آن و تعدادی از آیین‌های مهم مردم این منطقه به نمایش گذاشته شود.

البته که معماری این نمونه از جاهای دیدنی اردبیل، تماشایی است. این حمام از سه بخش سربینه، گرم‌خانه و چال‌حوض تشکیل شده و قدمت سازه اولیه به دوره ایلخانی یعنی نیمه قرن 7 تا نیمه قرن 8 هجری قمری می‌رسد که توسط فردی به‌نام ظهیرالاسلام ساخته شد. حمام در دوره قاجار به‌همت آقا نقی مؤتمن‌الرعایا بازسازی شد و ازاین‌رو به‌نام هر دو فرد شناخته می‌شود.

  • ساعت بازدید از موزه مردم‌شناسی اردبیل (حمام آقا نقی): از ساعت 9 صبح تا 7 عصر

  • قیمت بلیط موزه مردم‌شناسی اردبیل (حمام آقا نقی): 15 هزار تومان

  • آدرس موزه مردم‌شناسی اردبیل (حمام آقا نقی): میدان عالی‌قاپو، ابتدای خیابان سعدی

موقعیت موزه مردم‌شناسی اردبیل

موزه مردم شناسی نادر مزرعه شادی.jpg
حمام ظهیرالاسلام یا آقا نقی، از جاهای دیدنی اردبیل

خانه تاریخی صادقی

خانه تاریخی صادقی، یکی از بناهای ارزشمند و دیدنی شهر اردبیل محسوب می‌شود که ساخت آن، در سال 1283 هجری قمری به پایان رسیده است. این خانه که یکی از جاهای تاریخی اردبیل به شمار می‌رود، با معماری زیبا و اصیل ایرانی‌اش، بازدیدکنندگان را به دوران قاجار می‌برد. در خانه تاریخی صادقی، گچ‌بری‌ها، شیشه‌های رنگی و در و پنجره‌های چوبی، محلی مناسب را برای عکاسی شما به وجود آورده‌اند. امروزه بخشی از خانه تاریخی صادقی به یک بوتیک‌هتل تبدیل شده است و می‌توانید در کنار بازدید و اقامت، دقایقی را هم در رستوران خانه تاریخی صادقی به صرف غذا بگذرانید.

  • ساعت بازدید از خانه تاریخی صادقی: اطلاعاتی ثبت نشده است.

  • قیمت بلیط خانه تاریخی صادقی: به‌جز هزینه سفارش از رستوران، هزینه ورودی ندارد.

  • آدرس خانه تاریخی صادقی: محله اوچدکان، کوی سرتیپ‌آباد، روبه‌روی مسجد سرتیپ‌آباد

موقعیت خانه تاریخی صادقی

Khane Tarikhi Sadeghi.jpg
عکس جاهای دیدنی اردبیل، خانه تاریخی صادقی

پل هفت‌چشمه (داش‌کسن)

در گشت‌وگذار شهری و بازدید از جاهای دیدنی اردبیل، اگر به حوالی میدان پانزده خرداد رسیدید، حتماً سری هم به پل هفت‌چشمه یا داش‌کسن بزنید که یکی دیگر از مکان های دیدنی اردبیل است. این پل آجری که با ملات گچ و آهک ساخته شده، هفت دهانه و موج‌شکن‌های سنگی دارد و قدمتش هم به دوره صفویه و حوالی قرن 10 هجری قمری می‌رسد. به همین دلیل، می‌توان این پل را جزو جاهای تاریخی اردبیل دانست. پل هفت‌چشمه، به‌نام‌های پل یدی گوزلی و پل قرمزی هم شهرت دارد.

  • ساعت بازدید از پل هفت‌چشمه (داش‌کسن) اردبیل: 24 ساعته

  • قیمت بلیط پل هفت‌چشمه (داش‌کسن) اردبیل: رایگان

  • آدرس پل هفت‌چشمه (داش‌کسن) اردبیل: میدان پانزده خرداد، ابتدای خیابان ساحلی (خیابان معلم)

موقعیت پل هفت‌چشمه اردبیل

پل هفت چشمه.jpg
پل هفت‌چشمه، از جاهای دیدنی شهر اردبیل؛ عکس از آرشیو لست‌سکند

دریاچه نئور

دریاچه نئور، بزرگ‌ترین دریاچه اردبیل است و به‌واسطه مسیر زیبای نئور به سوباتان شهرت زیادی در بین طبیعت‌گردان دارد. در اصل این دریاچه در مرز بین دو استان گیلان و اردبیل قرار دارد و دقیق نمی‌توان گفت که متعلق به کدام استان است؛ بنابراین از جاهای دیدنی اطراف اردبیل محسوب می‌شود. اما چرا نئور تا این اندازه محبوب است؟ تصور کنید در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا هستید؛ آن هم در منطقه‌ای به سرسبزی اردبیل و از یک طرف کوهستان‌های تالش و از سمت دیگر خنکای اردبیل شما را به دیدن این جاذبه طبیعی دعوت می‌کند.

دریاچه نئور که از جاهای دیدنی اردبیل به شمار می‌آید، در اصل شامل دو دریاچه 40 هکتاری و 180 هکتاری است؛ اما جالب اینجاست که این دو دریاچه در فصل بهار که پرآب‌ترند، هر دو یک دریاچه بزرگ و واحد را تشکیل می‌دهند. اگر دوست دارید تجربه کمپینگ در کنار دریاچه نئور را داشته باشید، خوب است بدانید که امروزه امکانات خوبی در کنار این دریاچه برای مسافران در نظر گرفته شده است.

  • ساعت بازدید از دریاچه نئور: 24 ساعته

  • قیمت بلیط دریاچه نئور: رایگان

  • آدرس دریاچه نئور: ۴۰ کیلومتری اردبیل، روبه‌روی روستای بودالالو

  موقعیت دقیق دریاچه نئور

1523-685.jpg
دریاچه نئور، یکی از مشهورترین جاهای دیدنی اردبیل 

تپه آناهیتا

اردبیل فقط به طبیعت و آب‌وهوای خاص و منحصربه‌فردش مشهور نیست، بلکه به‌لحاظ جاذبه‌های تاریخی هم بسیار غنی و جذاب است. تپه آناهیتا یکی از جاهای تاریخی اردبیل محسوب می‌شود که پیشینه تاریخی‌اش زبانزد خاص و عام است. قدمت این تپه در غرب سرعین به پیش از میلاد مسیح می‌رسد. البته به نظر می‌رسد در طول تاریخ، همیشه این مکان کاربردی مذهبی داشته و حتی زمانی به تپه زرتشت هم مشهور بوده است.

  • ساعت بازدید از تپه آناهیتا: 24 ساعته

  • قیمت بلیط تپه آناهیتا: رایگان

  • آدرس تپه آناهیتا: ضلع غربی شهر سرعین، بلوار امام علی(ع)

موقعیت دقیق تپه آناهیتا

معبد-آناهیتا-2.jpg
عکس جاهای دیدنی اردبیل، تپه آناهیتا

ویلا دره

اگر در سفر به سرعین به‌غیر از خوردن آش دوغ و آب‌تنی دوست داشتید سری هم به طبیعت بزنید، می‌توانید به روستای ویلا دره یا بیله درق بروید. این روستا سال‌هاست که به یک مقصد گردشگری برای مسافران تبدیل شده است و بسیاری از مردم برای لذت بردن از طبیعت به سراغ این روستا و دره زیبایش می‌روند. البته عده‌ای هم برای استفاده از خاصیت درمانی چشمه آب‌معدنی که در همان منطقه وجود دارد، به آنجا می‌روند. درهرصورت هوای لطیف، سبزی‌های کوهی و تازه، آب‌معدنی و منظره‌هایی بکر و زیبا همگی در ویلا دره در انتظار شما هستند.

  • ساعت بازدید از ویلا دره: 24 ساعته

  • قیمت بلیط ویلا دره: رایگان

  • آدرس ویلا دره: شمال‌غربی سرعین

موقعیت دقیق ویلا دره 

روستای-ویلا-دره-اردبیل-5-800x533.jpg
روستای ویلا دره، از مکان های دیدنی اردبیل

روستای کنزق

روستای تاریخی دیگری که در سرعین می‌توانید از آن دیدن کنید، روستای کنزق است. به نظر می‌رسد آدم‌ها از هزاره قبل از میلاد در این روستا زندگی می‌کردند؛ اما نکته جالبی که درخصوص روستای کنزق وجود دارد، خانه‌های زیرزمینی است که با طراحی و اشکال مختلفی ساخته شده‌اند. دلیل شهرت این روستا نیز شکل ناهمگون خانه‌هایش است. همچنین به‌دلیل فاصله کمی که با شهر سرعین دارد، سالانه گردشگران بسیاری از روستای کنزق دیدن می‌کنند.

  • ساعت بازدید از روستای کنزق: 24 ساعته

  • قیمت بلیط روستای کنزق: رایگان

  • آدرس روستای کنزق: 3 کیلومتری سرعین

قدیمی‌ترین روستای ایران کجاست؟

موقعیت دقیق روستای کنزق

1.jfif
روستای کنزق

قله سبلان

شاخص‌ترین و مهم‌ترین جای دیدنی اردبیل و در واقع اصلی‌ترین نماد این استان، قله سبلان است. این قله در مشگین‌شهر قرار گرفته و یکی از محبوب‌ترین کوه‌ها برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی محسوب می‌شود. برای صعود به سبلان می‌توان مسیرهای مختلف با درجه سختی متفاوت انتخاب کرد؛ اما قرار است چه چیزی را در این کوه 4800 متری ببینید؟ کوه سبلان یک کوه آتش‌فشانی و یکی از کوه‌های معروف ایران است و به‌واسطه فعل و انفعالاتی که در طی قرن‌ها داشته، طبیعت زیبایی را اطراف خود ساخته است. دیدنی‌ترین جاذبه کوه، دریاچه‌ای است که می‌توانید در قله ببینید.

این دریاچه جزو مرتفع‌ترین دریاچه‌های جهان است. بخش‌هایی از دریاچه که آفتاب به آن‌ها نمی‌تابد، در اغلب زمان‌های سال یخ زده است؛ اما در تابستان بیشتر دریاچه با آبی زلال میزبان شماست. نکته‌ای که باید درباره این دریاچه به آن توجه داشت، این است که هرچند سبلان جزو کوه‌هایی نیست که صعود به آن سخت باشد؛ اما برای رسیدن به دریاچه، شما به تجهیزات و همین‌طور داشتن مهارت‌های مربوط به کوه‌نوردی نیازمندید.

  • ساعت بازدید از کوه سبلان: 24 ساعته

  • قیمت بلیط کوه سبلان: رایگان

  • آدرس کوه سبلان: 35 کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان مشگین‌شهر

موقعیت دقیق کوه سبلان

عکس.jpg
دریاچه سبلان در قله کوه 

پل معلق مشگین‌شهر

پل معلق مشگین‌شهر، لقب طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه را دارد و این روزها میزبان تعداد زیادی از گردشگران و مسافران است. ارتفاع این پل 80 متر است و روی رودخانه خیاوچی احداث شده است. طول پل معلق مشگین‌شهر 365 متر است و ظرفیت عبور 3 هزار نفر را دارد و در حاشیه پارک جنگلی مشگین‌شهر ساخته شده است. به‌غیر از پل، شما می‌توانید از انواع امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی که در پارک جنگلی فراهم شده است، ازجمله آلاچیق برای پیک‌نیک، شهربازی و حتی سینما و فودکورت استفاده کنید.

  • ساعت بازدید از پل معلق مشگین‌شهر: از 8 صبح تا 10 شب

  • قیمت بلیط پل معلق مشگین‌شهر: 130 هزار تومان، هزینه پارکینگ 40 هزار تومان

  • آدرس پل معلق مشگین‌شهر: مشگین‌شهر، خیابان سعدی، بالاتر از میدان دادگستری، پشت بیمارستان ولی عصر(عج)

موقعیت دقیق پل معلق مشگین‌شهر

12067130_556.jpg
پل معلق مشگین‌شهر، یک جای دیدنی اردبیل

شهر یئری

یکی از عجیب‌ترین آثار تاریخی ایران که در اردبیل می‌توانید پیدا کنید، شهر یئری است. در این منطقه با 280 سنگ‌افراشت با ظاهر انسان روبه‌رو می‌شوید؛ سنگ‌هایی با نقش انسان به‌صورت ایستاده که از حداقل 6 هزار سال پیش از میلاد مسیح به جا مانده‌اند. محوطه یئری 400 هکتار وسعت دارد و از سه بخش معبد، قلعه و قوشا تپه تشکیل شده است. اگر به تاریخ علاقه دارید، به‌هیچ‌وجه بازدید از شهر یئری را از دست ندهید.

  • ساعت بازدید از شهر یئری: 24 ساعته

  • قیمت بلیط شهر یئری: رایگان

  • آدرس شهر یئری: ۳۱ کیلومتری شرق مشگین‌شهر، روستای پیرازمیان

موقعیت دقیق شهر یئری 

342201_465.jpg
شهر یئری، از جاهای گردشگری اردبیل

جهنم دره

تعریف شما از جهنم دره چیست؟ یک جای بی‌آب‌وعلف و خشک و سوزان؟ البته جهنم دره اردبیل چنین نیست و بیشتر شبیه بهشت است. فقط 20 کیلومتر دورتر از مشگین‌شهر، دره‌ای وسیع با صخره‌های زیبا و رودخانه‌ای پر از آب وجود دارد؛ اما چرا این محل به جهنم دره معروف شده است؟ به نظر می‌رسد شیب‌های تند و مسیر نسبتاً صعب‌العبور دره به‌ویژه در سرما و برف زمستان باعث شده تا گذشتگان این نام را روی دره بگذارند.

  • ساعت بازدید از جهنم دره: 24 ساعته

  • قیمت بلیط جهنم دره: رایگان

  • آدرس جهنم دره: کیلومتر ۱۸ ییلاق قارا یاتاغ

موقعیت دقیق جهنم دره

0yIsXQGoa9jB05j0bGmyvm0RWCFIghjU0MkUQJsn.jpeg
جهنم دره، از زیباترین جاهای دیدنی اردبیل 

قلعه قهقهه

حالا نوبت به معرفی قلعه‌ای با نام عجیب می‌رسد. قلعه قهقهه یک سازه تاریخی در اردبیل است که زمانی زندانی قدیمی بوده و قدمت آن به دوران پیش از اسلام بر می‌گردد. بیشتر شهرت آن به‌دلیل زندانیان مشهورش یعنی شاهزادگان صفوی بوده است. این قلعه سنگی حداقل 300 متر از زمین ارتفاع دارد و در طول تاریخ به‌علت محل قرارگیری‌اش در وضعیت جوی نامناسب، تقریباً دست‌نیافتنی بوده است.

  • ساعت بازدید از قلعه قهقهه: 24 ساعته

  • قیمت بیط قلعه قهقهه: رایگان

  • آدرس قلعه قهقهه: ۸۵ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان مشگین‌شهر

موقعیت قلعه قهقهه روی نقشه

tM8IlZlNJdL09IyjUHumtAECN6zbBcP3konK6z8s.jpeg
قلعه قهقهه، از جاهای گردشگری اردبیل

پل پردلیس

اگر با تور ایران‌گردی سفر کنید، ممکن است مسیرهایی را بپیمایید که در گذشته جاده ابریشم محسوب می‌شدند. پل پردلیس هم از یادگاران مسیر پرتردد و پراهمیت ابریشم است که در منطقه خلخال قرار دارد. این پل در کم‌عرض‌ترین نقطه رودخانه قزل‌اوزن احداث شده و به نظر می‌آید قدمت آن به پیش از سده سوم هجری برسد. پل پردلیس، در گذشته 9 دهانه داشته که 4 دهانه آن از بین رفته است و جنس آن از سنگ و ساروج است. اگر به تاریخ علاقه‌مندید و مسیر تاریخی جاده ابریشم برای شما جالب است، حتماً سری به این پل بزنید.

  • ساعت بازدید از پل پردلیس: 24 ساعته

  • قیمت بلیط پل پردلیس: رایگان

  • آدرس پل پردلیس: ۶ کیلومتری روستای کوبلان

موقعیت دقیق پل پردلیس

1-15.jpg
پل پردلیس، از جاذبه های تاریخی اردبیل

جاده اسالم به خلخال

بدون اشاره به جاده اسالم به خلخال مگر می‌شود از زیبایی های خلخال گفت؟ بسیاری از افراد، جاده اسالم به خلخال را رؤیایی‌ترین و زیباترین جاده ایران می‌دانند؛ به‌ویژه در پاییز. این جاده پرپیچ‌وخم، مسیری 70 کیلومتری است که در تالش آغاز می‌شود و در خلخال به پایان می رسد. البته نیازی نیست تنها از جاده لذت ببرید و می‌توانید در مسیر از تفرجگاه‌های بین‌راهی یا دیگر جاذبه‌های طبیعی که در این جاده وجود دارند هم لذت ببرید. درضمن فراموش نکنید که این مسیر، آب‌وهوایی خنک دارد و در بیشتر طول سال بهتر است هنگام گذر از این جاده دیدنی، لباس گرم به همراه داشته باشید.

  • ساعت بازدید از جاده اسالم به خلخال: 24 ساعته

  • قیمت بلیط جاده اسالم به خلخال: رایگان

  • آدرس جاده اسالم به خلخال: شروع در استان گیلان، تالش و پایان در استان اردبیل، خلخال

موقعیت دقیق جاده اسالم به خلخال

bMvDa7mBCbs012bk-1526991127545.jpg
جاده اسالم به خلخال، از زیباترین مسیرهای ایران

آبشار نوده

آبشار نوده یکی از جاذبه‌های طبیعی خلخال در هشتجین است. این آبشار 30 متر ارتفاع دارد و جای خوبی برای یک تفریح خانوادگی به شمار می‌آید. در اصل روستای نوده یک روستای ییلاقی در اردبیل است. آبشار نوده در دامنه کوه آق داغ قرار دارد و می‌توان گفت که آب آبشار نوده، از چشمه همین کوه تأمین می‌شود. علاوه‌بر دیدن آبشار، در این طبیعت شما می‌توانید گیاهان دارویی و سبزی‌های کوهی هم بچینید و تجربه‌ای تازه را برای خودتان رقم بزنید.

  • ساعت بازدید از آبشار نوده: 24 ساعته

  • قیمت بلیط آبشار نوده: رایگان

  • آدرس آبشار نوده: 4 کیلومتری شرق روستای نوده

موقعیت دقیق روستای نوده
نوده.jpg
آبشار نوده، از جاذبه های گردشگری اردبیل

جاهای دیدنی گرمی

شهرستان گرمی، بهشت طبیعت‌گردان است و افرادی که با تور طبیعت‌گردی به این منطقه می‌روند، قطعاً تجربه بی‌نظیری را به دست می‌آورند. اگر دوست دارید به طبیعت بکر اردبیل سری بزنید، کجا بهتر است از گرمی؟ جایی با آب‌وهوای خنک و بدون آلودگی و همچنین مناظری به‌یادماندنی. در گرمی تعداد زیادی دشت، چشمه، آبشار و دریاچه پیدا می‌شود؛ به‌ویژه آبشار چالاچوخور که برای گذراندن زمان در گرمای تابستان شاید یکی از بهترین مناطق باشد. در این منطقه شما می‌توانید سری به دریاچه قالغانلو، چشمه خان بولاغی و آبشار چالاچوخور هم بزنید.

  • آدرس گرمی: 110 کیلومتری شمال اردبیل

  • فاصله اردبیل تا گرمی: حدود 2 ساعت

  • بهترین زمان سفر به گرمی: تابستان

موقعیت دقیق گرمی

سفر با تور اردبیل

برخی از افراد ترجیح می‌دهند سفری انفرادی و ماجراجویانه داشته باشند؛ اما این سبک سفر، درصورتی‌که اطلاعات و مهارت‌های کافی را نداشته باشید، ممکن است باعث افزایش دغدغه‌های شما شود. برای جلوگیری از این سردرگمی، می‌توانید با مراجعه به بخش تورهای وبگاه لست‌سکند و انتخاب تور استان اردبیل، با خیالی راحت به این شهر زیبا سفر کنید و از مکان های دیدنی اردبیل لذت ببرید.

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم بهترین جاهای دیدنی اردبیل را به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد تابستانی ایران به شما معرفی کنیم. این مقاصد می‌توانند انتخاب تازه‌ای برای کسانی باشند که می‌خواهند تجربه‌ای جدید از سفر در فصل‌های گرم داشته باشند. اگر تاکنون به اردبیل سفر کرده‌اید، بازدید از کدام دیدنی های اردبیل را به دیگران پیشنهاد می‌دهید؟

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.