مدارک جدید FBI نشان می دهد که احتمال اینکه خلبان هواپیمای بوئینگ 777 پرواز «ام اچ 370» مالزی، منجر به سقوط عمدی آن شده باشد زیاد است.
868 روز پیش، هواپیمای بوئینگ 777 از پرواز «ام اچ 370» مالزی، با 239 نفر سرنشین کولالامپور را به مقصد پکن ترک کرد، اما این هواپیما هیچوقت به پکن نرسید تا یکی از بزرگترین معماهای تاریخ هواپیمایی ایجاد شود.
از آن زمان تاکنون «ام اچ 370» پیدا نشده است و به جز اطلاعاتی در رابطه با ساعات اولیه پرواز و بال هواپیما که حدود یک سال پیش در اقیانوس هند پیدا شد، هیچ مدرکی که به پیدا کردن هواپیما کمک کند وجود ندارد. اما بر اساس این اطلاعات روز پرواز یعنی در 8 مارس 2014 چه اتفاقاتی افتاد ؟
روز بعد این اتفاق یعنی در، 9 مارس 2014، 40 هواپیما و 24 کشتی از ده ها کشتی مختلف به دنبال این هواپیما گشتند، اما هم اکنون دو سال و 4 ماه و 15 روز پس از این اتفاق و با وجود هزینه 70 میلیون دلاری مالزی که پر هزینه ترین جستجو تاریخ هوایی است، همچنان این هواپیما پیدا نشده است.
در طول این مدت یک اتفاق مهم هم در جستجوها برای کشف هواپیما انجام شد، در 29 جولای 2015 در جزایر رئونیون فرانسه و در غرب اقیانوس هند قطعه ای پیدا شد که تقریبا یک ماه بعد مسئولان مالزیایی تایید کردند این قطعه بال بوئینگ 777 گم شده است.
پس از کشف این قطعه از هواپیما تئوری های مختلفی در رابطه با نحوه سقوط احتمالی هواپیما به وجود آمد، اما به طور کلی این تئوری ها به دو دسته تقسیم می شد؛ دسته اول تئوری در رابطه با خودکشی خلبان تئوری دوم که تا آن زمان بیشتر قابل قبول بود.
حتی در اولین سالگرد گم شدن «ام اچ 370» گزارشی منتشر شد که با آوردن مدارکی خودکشی خلبان را رد می کرد، در این گزارش آورده شده بود که هیچ تغییری در نحوه زندگی خلبان این هواپیما ایجاد نشده بود.
اما به گزارش سی ان ان؛ تحقیقات FBI که امروز منتشر شد احتمال درست بودن تئوری خودکشی خلبان را قوی تر کرد؛ تحقیقات این سازمان نشان می دهد که خلبان این هواپیما در کامپیوتر شخصی خود مسیری که هواپیما وارد آن شده بود و سپس گم شده بود را شبیه سازی کرده بود.
* خط زرد: مسیر احتمالی حرکت هواپیما خط قرمز: مسیر شبیه سازی شده توسط خلبان
گفتنی است طبق این مدرک جدید FBI این شبیه سازی حدود یک ماه قبل از پرواز انجام شد. با این وجود که تفاوت هایی میان شبیه سازی و مسیر واقعی حرکت هواپیما وجود داشت اما این مسیر شبیه سازی شده شامل چرخش ناگهانی هواپیما به سمت چپ هم بود.
احمدشاه که خلبان این هواپیما بود، از سال 1981 خلبان هواپیمایی مالزی بوده و 15 سال هم تجربه پرواز بوئینگ 777 را داشته است.
این اطلاعات دقیقا یک روز پس از اینکه مسئولان چینی، مالزیایی و استرالیایی اعلام کرده بودند اگر مدرک جدیدی در منطقه تحقیقاتی خود پیدا نکنند، تحقیقات خود را متوقف می کنند، منتشر شد.
منبع:خبرآنلاین