با افزایش تعطیلات عید فطر به دو روز در سال برنامه ریزی برای سفرهای جادهای در این روزها با عنوان یکی از اصلی ترین برنامههای مسافران ایرانی لحاظ شده است، موضوعی که در طول سالهای گذشته از یک فرصت مناسب به تهدیدی جدی برای جادههای ایران تبدیل شده است.
به گزارش ایسنا، در طول سالهای گذشته با رسیدن به تعطیلات عید فطر جادههای اصلی کشور به خصوص مسیرهای اتصال پایتخت به استانهای شمالی بزرگ ترین گرههای ترافیکی ایران را تجربه کردهاند.
ترافیکهای طولانی و چندین ساعته، توقف ماشینها برای ساعتهای طولانی و حتی انسداد محورهای عبوری در بعضی از تونلهای طولانی استانهای شمالی تنها بخشی از اتفاقاتی بوده که تجربه سالهای گذشته جادههای ایران به ثبت رسانده و به نظر میرسد با نزدیک شدن دوباره ایام عید فطر بار دیگر این تجربه تکرار خواهد شد.
با وجود آنکه دولت یازدهم یکی از اولویتهای اصلی خود در حوزه راهسازی را به افزایش توان جادههای استانهای شمالی و تعریض آنها اختصاص داده است و موفقیتهای قابل توجهی را نیز در محورهایی مانند هراز، فیروزکوه و آزاد راه قزوین – رشت داشته، اما هنوز فاصله ظرفیت این جادهها با میزان تقاضای سفر به استانهای شمالی در بعضی از ایام سال بسیار زیاد است و همین موضوع باعث به وجود آمدن گرههای ترافیکی میشود که باز شدن بعضی از آنها به چند روز زمان احتیاج دارد.
از این رو به نظر میرسد در حال حاضر سازمان راهداری امکانات خاصی جز تقاضا از مردم برای توزیع برنامههای سفری شان ندارند. با توجه به این که تعطیلات عید فطر در سال جاری به روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده رسیده، امکان آن وجود دارد که بخشی از مسافران برنامه سفرهای خود را چند روز زودتر آغاز کنند تا بدین ترتیب بخشی از گرههای ترافیکی باز شود.
در برگشت نیز امکان آن وجود دارد که تعطیلات عید فطر به تعطیلات آخر هفته آینده متصل شود تا بخش بار ترافیکی نیز به این طریق از جادهها خارج شود.
داوود کشاورزیان – رییس سازمان راهداری – با تاکید بر امکان توزیع برنامههای سفری برای روزهای منتهی به تعطیلات عید فطر از مردم خواسته تا در صورت امکان به زمان رفت و بازگشت خود از سفرها نگاهی ویژه داشته باشند تا با توزیع آنها گرههای کور ترافیکی سالهای گذشته تکرار نشود. البته اصلی ترین یاری کننده این طرح محدودیتهای احتمالی ترافیکی برای تعطیلات عید فطر خواهد بود که ظرف روزهای آینده اعلام میشود.