غذاهای محلی شیراز؛ معرفی ۱۰ غذای اصیل شیرازی ها

4.5
از 15 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین غذاهای محلی شیراز با عکس و مشخصات
31 شهریور 1403 08:00
4

غذاهای محلی شیراز، شما را میهمان ضیافت طعم‌های ماندگار می‌کنند. وقتی صحبت از شیراز به میان می‌آید، شکوه تخت‌جمشید و پاسارگاد مقابل چشمانمان ظاهر می‌شود و عطر نارنج در مشاممان می‌پیچد؛‌ اما غذاهای محلی شیراز هم دست‌کمی از جاذبه‌‌های تاریخی و طبیعی‌اش ندارند. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند بهترین غذاهای محلی شیرازی را به شما معرفی می‌کنیم.

غذاهای محلی شیراز

  • کلم‌پلو

  • غم‌برپلو

  • شکرپلو

  • آش سبزی

  • دوپیازه آلو

  • قورمه به

  • کوفته هلو

مشاهده فهرست قیمت امروز تورهای شیراز

کلم‌پلو

کلم‌پلو را می‌توان با اختلاف زیادی، معروف‌ترین غذای محلی شیراز دانست. شهرت این غذا به‌حدی است که تقریباً در تمام شهرهای ایران، آن را با کمی دخل‌و‌تصرف طبخ می‌کنند؛ اما خوردن کلم‌پلو در شیراز، با آن دستور اصیل و جادویی لطف دیگری دارد. این غذا از کلم‌قمری، پیاز، سبزی‌های معطری مثل ریحان و ترخون، برنج، زعفران، ادویه و گوشت قل‌قلی سرخ‌شده تهیه می‌شود. این غذای سنتی شیراز را با سالاد شیرازی سرو می‌کنند و طعم بی‌نظیر کلم‌پلو با این سالاد لذیذ کامل می‌شود. شهرت این غذا آن‌قدر زیاد است که حتی در بهترین کافه‌های شیراز هم می‌توانید سراغش را بگیرید.

کلم‌پلو.jpg
کلم‌پلو، غذای محلی شیرازی ها

شیرازی‌پلو

شیرازی‌پلو، یکی از غذاهای محلی شیراز است که بافت، طعم و ظاهری شبیه به ته‌چین دارد. در طبخ این غذای اصیل شیراز از برنج، مرغ، بادمجان سرخ‌شده، زعفران، زرده تخم‌مرغ، ماست چکیده، کره، ادویه، زرشک و خلال پسته استفاده می‌شود. تفاوت اصلی شیرازی‌پلو با ته‌چین در استفاده از بادمجان سرخ‌شده در شیرازی‌پلو است. این غذای اصیل شیراز، طعم لذیذی دارد. اگر جزو مسافران سخت‌گیر در غذا هستید، توصیه می‌کنیم هنگام سفر با تور داخلی از بین غذاهای محلی شیراز، شیرازی‌پلو را حتماً امتحان کنید.

شیرازی‌پلو.jpg
شیرازی‌پلو، از بهترین غذاهای محلی شیرازی برای ذائقه‌های سخت‌پسند

پاچه‌پلو

پاچه‌پلو غذای سنتی شیراز است که شاید کمتر شناخته‌شده باشد. در تهیه این غذا از کله‌پاچه، برنج، سیر، پیاز، کره، آلو‌بخارا، برگه زرد‌آلو و ادویه همراه با قره‌قروت استفاده می‌شود. بعد از پخت کله‌پاچه و جدا کردن گوشت‌هایش، برنج به آن اضافه می‌شود و برگه‌ و آلوهای تفت‌داده‌شده هم در کنار سایر مواد قرار می‌گیرند و در نهایت دم می‌شوند. اگر به طعم و مزه کله‌پاچه علاقه داشته باشید، این غذای سنتی شیراز می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد و لذت گشت‌وگذار در جاهای تفریحی شیراز را تکمیل کند.

پاچه‌پلو.jpg
پاچه‌پلو، غذای محلی شیرازی ها

غم‌برپلو

غم‌برپلو که به‌نام قنبرپلو هم شناخته می‌شود، غذای اصیل شیرازی است که از برنج، گوشت چرخ‌کرده، کشمش، گردو، پیاز،‌ ادویه، رب انار و زعفران تهیه می‌شود. بعد از گرد کردن گوشت‌ چرخ‌کرده، آن را با پیاز و ادویه سرخ می‌کنند و کشمش را با رب انار تفت می‌دهند. در نهایت برنج را آبکش و با این مواد دم می‌کنند. این غذای اصیل شیرازی، طعم ملسی دارد. پس اگر به مزه‌های ترش‌و‌شیرین علاقه دارید، غم‌برپلو بهترین غذای محلی شیراز برای شماست و می‌توانید طعم این غذا را در بهترین رستوران‌های شیراز بچشید.

قنبرپلو.jpg
قنبرپلو از بهترین غذاهای محلی شیرازی 

شکرپلو

شکرپلو، یکی دیگر از پلوهای لذیذ شیرازی است. همان‌طور که از نام این غذای اصیل شیراز پیداست، شکرپلو طعمی شیرین دارد. برنج، شکر،‌ کره، زرشک، خلال بادام، خلال پسته، زعفران و گلاب، مواد تشکیل‌دهنده این پلوی لذیذ هستند. این غذا را با خورشی از گوشت و مرغ سرو می‌کنند. در کنار بسیاری از جاهای دیدنی شیراز، رستوران‌ها و مطبخ‌هایی وجود دارند که می‌توانید شکرپلو را در آنجا سفارش دهید و میل کنید.

شکرپلو.jpg
شکرپلو، غذای محلی شیرازی ها

آش سبزی

آش سبزی یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی شیراز است. این آش به‌قدری لذیذ و خوش‌طعم است که شیرازی‌ها آن را به‌عنوان وعده صبحانه میل می‌کنند و روزشان را با خوردن این آش لذیذ آغاز می‌کنند. مواد تشکیل‌دهنده این آش شامل پیاز، برنج، نخود، عدس، لوبیا، تره، ترخون، شوید، نعناع و ادویه است. در کنار این آش لذیذ، معمولاً برشی از نارنج‌های خوش‌عطر شیراز هم قرار می‌دهند که لطف آن را دوچندان می‌کند.

اش سبزی.jpg
آش سبزی، از بهترین غذاهای محلی شیرازی 

دوپیازه آلو

دوپیازه آلو را می‌توان فست‌فود شیرازی‌ها دانست؛ غذایی که سریع آماده می‌شود، سبک است و در عین حال لذیذ و خو‌ش‌مزه است. شاید فکر کنید که در ترکیبات این غذای محلی شیراز، از آلو استفاده می‌شود؛ اما باید بگوییم آلو در شیراز، ‌به‌معنای واژه سیب‌زمینی هم به کار می‌رود. در ترکیبات این غذا از سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی، پیازداغ و ادویه استفاده می‌شود.

دو پیازه.jpg
دوپیازه آلو، غذای سنتی شیراز

کوفته سبزی

کوفته سبزی یکی از خوش‌طعم‌ترین غذاهای محلی شیراز است. این کوفته از ترکیب گوشت چرخ‌کرده، لپه، برنج، پیازداغ، کشمش، گردو و ادویه با سبزی‌های معطری مثل تره، گشنیز، شوید، ترخون و مرزه تهیه می‌شود. این کوفته‌ها، عطروبوی بسیار وسوسه‌انگیزی دارند.

کوفته سبزی.jpg
کوفته سبزی، غذای محلی شیرازی ها

کوفته هلو

کوفته هلو از ترکیب گوشت چرخ‌کرده، هویج،‌ آرد نخودچی، پیاز، زعفران، ادویه، نعناع، آلوبخارا، کشمش و زرشک تهیه می‌شود. طعم این کوفته، به‌دلیل وجود موادی مثل هویج و کشمش کمی شیرین است؛ ولی در عین حال یکی از متفاوت‌ترین طعم‌ها را در بین انواع کوفته‌های ایرانی دارد.

کوفته هلو.jpg
کوفته هلو، غذای سنتی شیراز

قورمه به

در تهیه قورمه بِه، از گوشت گوسفندی، لپه‌، بِه، پیاز، شکر، زعفران، ادویه، رب گوجه‌فرنگی و کمی آب‌لیمو استفاده می‌شود. این غذای محلی شیراز به‌دلیل وجود بِه در ترکیباتش، طعم ترش‌وشیرینی دارد و عطر بی‌نظیر آن هم باز به‌دلیل وجود بِه در این غذاست. این خورش لذیذ را معمولاً با برنج زعفرانی و سالاد شیرازی سرو می‌کنند.

قرمه به.jpg
قورمه به، از بهترین غذاهای محلی شیرازی

معروفترین غذای شیراز

از بین همه غذاهای لذیذ و خوش‌مزه شیرازی، کلم‌پلو بیش از سایر غذاها شهرت دارد و می‌توان آن را معروفترین غذای شیراز دانست؛ تا‌جایی‌که کلم‌پلو وارد منوی رستوران‌های دیگر شهرهای ایران هم شده است. غم‌برپلو و آش سبزی را می‌توان پس از کلم‌پلو قرار داد.

پیش‌غذای شیرازی

  • آش سبزی

  • کوفته سبزی

  • کوفته هلو

  • سالاد شیرازی

سفر به شیراز با تور لست‌سکند

اگر با خواندن این مطلب و شناخت غذاهای محلی شیراز، مشتاق شده‌اید تا به‌زودی سفری به شیراز داشته باشید و طعم غذاهای محلی این شهر را بچشید، کافی است در قسمت تورهای وبگاه لست‌سکند، عبارت تور شیراز را جست‌وجو کنید. در این بخش، با فهرستی از انواع‌واقسام تورها به این مقصد روبه‌رو می‌شوید و می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را از بین‌ آن‌ها انتخاب کنید.

سخن آخر

در این مطلب، غذاهای محلی شیراز را به شما معرفی کردیم تا هنگام سفر به این شهر دیدنی، از غذاهایش بی‌بهره نمانید. شهر شیراز به‌قدری پر‌آوازه است که بعید است کسی درباره آن نشنیده باشد. جاهای دیدنی اطراف شیراز هم هیچ دست‌کمی از جاذبه‌های داخلی شهر ندارند. اگر تاکنون به شیراز سفر کرده‌اید، طعم کدام‌یک از بهترین غذاهای محلی شیرازی را امتحان کرده‌اید؟ خوش‌مزه‌ترین غذای محلی شیرازی ها ازنظر شما کدام است؟

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.