تکنولوژی چگونه آینده هتل‌ها و سرویس‌های اجاره اقامتگاه را تغییر می‌دهد؟

4
از 5 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
آینده باورنکردنی هتل‌ها + ویدئو
03 فروردین 1400 10:00
0

روز به روز با پیشرفت تکنولوژی شاهد تغییرات چشمگیری در هوشمند شدن سیستم‌های مختلف هستیم. صنعت گردشگری هم از این قاعده مستثنی نیست و تکنولوژی تاثیرات بسیاری روی آن دارد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت گردشگری که تحت تاثیر تکنولوژی قرار گرفته است، هتل‌ها و سرویس‌های اجاره اقامتگاه محسوب می‌شود. تکنولوژی نه تنها امکاناتی را در اختیار این مکان‌ها قرار داده، بلکه تجربیات تعاملی بهتری هم بین هتل‌ها و گردشگران برقرار کرده است. در ادامه همراه باشید تا ببینیم تکنولوژی چگونه آینده هتل‌ها و سرویس‌های اجاره اقامتگاه‌ را تغییر می‌دهد.

تکنولوژی هتل چیست و چرا اهمیت دارد؟

یکی از اصطلاحاتی که این روز‌ها در صنعت گردشگری رواج پیدا کرده است، تکنولوژی هتل نام دارد. صنعت هتلداری به سرعت در حال تغییر و تحول بوده و بسیاری از خدمات آن‌ها منسوخ شده و خدمات جدیدتری جایگزین آن‌ها شده است. در حال حاضر گردشگران به دنبال خدمات شخصی‌سازی شده‌ای هستند که بتواند به نیاز آن‌ها پاسخ دهد. تکنولوژی و عصر دیجیتال پاسخ مناسبی برای رفع این نیازها بوده و تکنولوژی هتل از همینجا شکل می‌گیرد که خدمات متنوعی همچون ارایه پهنای باند قدرتمند، اتوماسیون خدمات و ... را در برمی‌گیرد.

همچنین تکنولوژی رقابت را در صنعت هتلداری به شدت افزایش داده است و هتل‌ها امیدوارند که با کمک عصر دیجیتال و فناوری بتوانند مشتریان وفاداری را جذب و حفظ کنند. به همین دلیل تکنولوژی هتل اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده حضور آن افزایش پیدا کند.

۱۱ تکنولوژی نوآورانه در هتل‌ها و سرویس‌های اجاره اقامتگاه

۱. هتل‌های هوشمند

به نظر می‌رسد که هوشمندسازی به کمک فناوری این روز‌ها به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما انسان‌ها تبدیل شده است. این هوشمندسازی فقط محدود به خانه‌های شخصی و سازمان‌ها نیست، بلکه به صنعت هتلداری هم راه پیدا کرده است. خدمات تخلیه و تسویه خودکار، سفارش خدمات شخصی‌سازی شده برای اتاق‌ها به صورت آنلاین،‌ اینترنت اشیا و اینترنت بی‌سیم این روزها در هتل‌ها بسیار رواج پیدا کرده و به عنوان تکنولوژی هتل شناخته می‌شوند.

هتل‌های هوشمند به دنبال آن هستند که یک تجربه بی‌نظیر و سفارشی را برای مهمانان خود رقم بزنند. این تجربه می‌تواند باعث بازگشت مشتریان و بهبود رتبه برند شود.

 

۲.  اتوماسیون خدمات

اتوماسیون خدمات به مهمانان اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به کارکنان هتل، برای نیازهای خود تصمیم‌گیری کنند. کیوسک‌های سفارش غذا و دیگر خدمات، رزرو آنلاین، پرسشنامه بازخورد و تنظیم امکانات هتل‌ها از انواع اتوماسیون خدمات شناخته می‌شود.

بااین‌حال اتوماسیون یا خودکار شدن خدمات به معنای حذف کارمندان هتل‌ها نیست، بلکه روش کار آن‌ها با تغییراتی مواجه می‌شود.

 

۳. فناوری تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره به عنوان یک ابزار امنیتی از جنبه‌های هتل‌های مدرن و هوشمند شناخته می‌شود. افزایش سطح امنیت و حفظ حریم شخصی، ورود پرسنل مجاز به اتاق‌های ممنوعه در هتل و پرداخت الکترونیکی امن از مزایای استفاده از فناوری تشخیص چهره در هتل‌ها محسوب می‌شود.

 

۴. ربات‌ها

هم اکنون بسیاری از هتل‌ها و سرویس‌های اجاره اقامتگاه به ربات‌ها متکی هستند. ربات‌ها می‌توانند در نقش نگهبان هتل‌ها مشغول به کار شده و تجربه متفاوتی را برای مهمانان رقم بزنند. همچنین از ربات‌ها می‌توان برای جابه‌جایی مسافران در هتل و حمل‌ونقل چمدان‌ها هم استفاده کرد. ارایه خدمات اتاق و پاسخ به سوال مشتریان را هم می‌توان به ربات‌ها سپرد. در حال حاضر یک هتل در ژاپن کاملا با ربات فعالیت می‌کند.

 

۵. اپلیکیشن‌های مهمان

روز به روز تلفن‌های هوشمند به ابزار اصلی ارتباطات تبدیل می‌شوند. از صحبت کردن با دوستان، تا پاسخ دادن به ایمیل‌ها و خرید کردن را می‌توان با تلفن‌های هوشمند انجام داد. در حقیقت بسیاری از افراد در حال حاضر به تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌ها برای انجام کارهای خود وابسته هستند. به همین دلیل صنعت هتلداری هم به استفاده از آن روی آورده است.

هم اکنون هتل‌ها برای برقراری ارتباط موثر با مهمانان خود به طراحی و ساخت اپلیکیشن‌ها روی آورد‌ه‌اند و از آن‌ها برای پرداخت آنلاین، تورهای مجازی ۳۶۰ درجه و ارتباط با کارکنان هتل استفاده می‌کنند.

 

۶. جست‌وجوی صوتی

در چند سال گذشته، فناوری جست‌وجوی صوتی به طرز باورنکردنی تکامل یافته است. این فناوری نه تنها پاسخ‌های دقیقی به سوالات کاربران می‌دهد، بلکه استفاده از آن‌ها در هتل‌ها هم بسیار مفید واقع شده است. مهمانان حالا با کمک فناوری صوتی می‌توانند هتل رزرو کرده یا با هتل تماس بگیرند.

 

۷. چت‌بات‌ها

چت‌بات‌ها انقلابی را در تکنولوژی هتل‌ها ایجاد کرده‌اند. این فناوری ساده به مهمانان کمک می‌کند تا جست‌وجوی بهتری داشته و رزرو خود را تایید کنند. همچنین به هتل‌ها کمک می‌کند تا مشتریان وفاداری ایجاد کرده و آگاهی از برند را افزایش می‌دهد. چت‌بات‌ها در بازاریابی هتل و خدمات آن هم بسیار موثر و کارآمد به شمار می‌روند. استفاده از چت‌بات‌ها باعث افزایش نرخ رزرو و بازگشت سرمایه‌گذاری (ROI) چشمگیری می‌شود.

 

۸. هوش مصنوعی

هوش مصنوعی بدون شک یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های هتل شناخته می‌شود. هوش مصنوعی در بیشتر موارد ذکر شده کاربرد داشته و هدف نهایی آن کمک به مشتریان است تا در طول اقامت خود تجربه‌ای دلپذیر و یکپارچه را کسب کنند. هوش مصنوعی با جمع‌آوری و تفسیر داده‌های مهمانان، شناسایی ترجیحات کاربران، بازاریابی هدفمندتر و شخصی‌سازی تجربه مهمانان برای رسیدن به این هدف فعالیت می‌کند.

هوش مصنوعی نقش مهمی در تکنولوژی هتل‌ها دارد و با رشد آن می‌توانیم شاهد رشد مهمانان هتل‌ها هم باشیم.

 

۹. بیگ دیتا یا کلان داده

کلان داده‌ها یا بیگ دیتا برای هتل‌ها از منابع اصلی اطلاعات شناخته شده و به جمع‌آوری، تفسیر و انتشار آن‌ها کمک بسیاری می‌کند. این داده‌ها و اطلاعات موجود در اینترنت به هتل‌ها کمک کرده تا استراتژی‌های بهتری برای مدیریت و درآمدزایی خود مشخص کنند. همچنین می‌توان از پیشنهادات آن برای بهبود خدمات، بازاریابی و فروش استفاده کرد.

 

۱۰. واقعیت مجازی

واقعیت مجازی برای نشان دادن امکانات، خدمات و اتاق‌های هتل‌ها کاربرد بسیاری دارد. برای مثال تورهای ۳۶۰ درجه هتل‌ها از نمونه‌های موفق واقعیت مجازی به شمار می‌روند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که واقعیت مجازی و تورها در آینده به یک اجبار برای هتل‌ها تبدیل خواهد شد.

 

۱۱ . واقعیت افزوده

واقعیت افزوده یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم در تعامل با کاربر است که عناصری را به پیرامون محیط کاربر اضافه می‌کند. در هتل‌ها هم می‌توان از واقعیت افزوده برای نقشه، راهنمایی، تاریخچه، معرفی مهمانان گذشته، خدمات و ... استفاده کرد.

 

کرونا و آینده صنعت هتلداری؛ تکنولوژی چه کمکی می‌کند؟

بحران کرونا، آینده هتل‌ها و سرویس‌های اجاره اقامتگاه را تغییر داده است. صنعت هتلداری و گردشگری هم به شدت از ویروس کرونا متاثر شده و به دنبال بهبود شرایط فعلی است. این بحران،‌ فرصتی را برای هتلداران فراهم کرده تا به دنبال ایده‌های نوین باشند و با ایده‌های جسورانه و تازه آینده کسب‌وکار خود را حفظ کنند. تکنولوژی یکی از مهم‌ترین این ابزارها بوده که به کمک هتلداران در بحران کرونا ویروس آمده است.

هتل‌های بزرگ در سراسر جهان با کمک فناوری و تکنولوژی تغییرات چشمگیری را ایجاد کرده‌اند، برای مثال آن‌ها از فرایند پذیرش و کلیدهای اتاق خود را دیجیتالی کرده تا از تعامل انسان‌ها و تماس دست خودداری شود. فناوری نه تنها به رعایت فاصله اجتماعی کمک کرده، بلکه فرایندها را هم برای مهمانان تسهیل می‌کند.

با کمک تکنولوژی هتل، سلامت پرسنل هتل و مهمانان حفظ شده و می‌توان از شیوع بیماری جلوگیری کرد. همچنین فناوری به هتل‌ها این فرصت را می‌دهد تا با هزینه کمتر فعالیت خود را ادامه دهند، چرا که بسیاری از آن‌ها مجبور به تعدیل نیرو جایگزین کردن فناوری و ربات‌ها هستند. در حال حاضر بسیاری از هتل‌ها از کیوسک‌ها، ربات‌ها، اپلیکیشن‌ها و ... برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که این روند در اکثر کشورها و تمامی هتل‌ها به مرور زمان به امری اجباری و البته عادی تبدیل شود.

 

کلام آخر

تکنولوژی می‌تواند در آینده به یکی از مهم‌ترین ابزارها در هتل‌ها و سرویس‌های اجاره اقامتگاه تبدیل شود. در آینده بهبود خدمات و تجربه مهمانان وابسته به فناوری بوده و این قابلیت می‌تواند تاثیر چشمگیری را در صنعت هتلداری ایجاد کند. همچنین بحران کرونا ویروس باعث شده که اهمیت استفاده از تکنولوژی در هتل‌ها افزایش پیدا کند.

 

تألیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.