راهنمای سفر به مشهد؛ نکاتی که باید بدانید

4.5
از 29 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
همه چیز درباره مشهد و سفر به آن
01 شهریور 1403 08:00
3

مشهد، شهری است که معمولاً آن را به‌عنوان یک مقصد زیارتی می‌شناسند و معروف‌ترین مکانش را حرم امام رضا(ع) می‌دانند؛ اما کمی که در این شهر بگردید، می‌بینید که مشهد پر از جاهای دیدنی و تفریحات مختلف است. در این مطلب از لست‌سکند، خواهید دانست دقیقاً مشهد کجاست، بهترین زمان سفر به آن چه فصلی است و با نکات مهم برای سفر به مشهد آشنا خواهید شد.

مشهد کجاست؟

مشهد در شمال‌شرقی ایران واقع شده است و بعد از تهران و اصفهان، بزرگ‌ترین شهر ایران محسوب می‌شود. سالانه میلیون‌ها نفر برای زیارت حرم امام رضا(ع) به این شهر سفر می‌کنند و از این نظر، مشهد یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی و زیارتی در ایران است. البته این شهر در دوره‌هایی از تاریخ، پایتخت ایران هم بوده است. بنابراین، وجود حرم، پیشینه تاریخی، بازارهای مختلف و جاذبه‌های دیگر این شهر، آن را به یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است.

لیست کامل تورهای مشهد به همراه قیمت‌ها

16-Blog-Photo Cover (ED 02)(00-09-10).jpg

تاریخچه شهر مشهد

اطلاعات راهنمای سفر به مشهد، انگار بدون ذکر تاریخچه شهر، کامل نیست. تا پیش از سال 1383 با خراسان بزرگ طرف بودیم که بخش زیادی از وسعت ایران را به خودش اختصاص می‌داد؛ اما در سال 1383، خراسان به سه بخش شمالی، جنوبی و رضوی تقسیم شد که درحال‌حاضر مشهد، مرکز استان خراسان رضوی محسوب می‌شود.

رودخانه‌های متعددی در اطراف شهر جاری است و ازنظر اقلیمی، این شهر در دسته شهرهای خشک و نیمه‌خشک قرار می‌گیرد. این خشکی را از آفتاب سوزان روزهای بهاری و تابستانی و سوز سرمای شب در پاییز و زمستان می‌توان به‌راحتی لمس کرد. اگر نگاهی به تاریخ مشهد بیندازید، متوجه قدمت این شهر می‌شوید. آثاری که از کشف رود در نزدیکی مشهد پیدا شده‌اند، به ما نشان می‌دهند که از هزاران سال پیش این منطقه مسکونی بوده است. در طول تاریخ هم مناطق شرقی ایران، اتفاقات مختلفی را از سر گذرانده است. همین رویدادهای تاریخی باعث شده‌اند که در مشهد ترکیب قومی متنوعی را ببینید. ازجمله گروه‌های قومی که ممکن است در مشهد زندگی کنند، عبارت‌اند از: فارس، کرد، بلوچ، زند، افغان، عرب، ترک و تا حدودی ترکمن. این گروه‌های قومی، هرکدام در برهه‌ای از تاریخ وارد مشهد شده‌اند یا به‌صورت اجباری به این شهر کوچانده شده‌اند.

از گروه‌های متنوع قومی که بگذریم، تصور اغلب افراد از مشهد این است که در این شهر، همه مسلمان و شیعه‌مذهب‌اند؛ اما خوب است بدانید اقلیت‌های مذهبی هم در این شهر حضور دارند. گرچه ممکن است در دوره‌هایی تعدادشان بیشتر و درحال‌حاضر کم باشد؛ اما می‌توان حضورشان را با آثاری که از خودشان به جا گذاشته‌اند، احساس کرد؛ مانند کلیسای مسروپ مقدس در بافت قدیمی شهر مشهد. بنابراین در دوره‌های مختلف، پیروان دین زرتشتی، مانوی، بودایی، مسیحی و یهودی در این مناطق حضور داشته‌اند.

نقشه مشهد
نقشه مشهد در خراسان رضوی
مشهد
مشهد قدیم، عکس از تسنیم

بهترین زمان سفر به مشهد

انتخاب زمان مناسب برای سفر، لذت سفر را دوچندان می‌کند. مشهد به‌دلیل خشکی هوایش، سرمای استخوان‌سوزی در پاییز و زمستان دارد. از اواسط آبان، باید با چند دست لباس گرم سفر کنید؛ زیرا شب‌ها و دم صبح، هوا سرد می‌شود. ازطرفی، در تابستان‌ها آفتابش در روز بسیار داغ است و اگر بخواهید مدت طولانی در محیط باز باشید، گرمای طاقت‌فرسایی را تجربه خواهید کرد. بنابراین، شاید بتوان گفت مناسب‌ترین زمان برای سفر به مشهد، از اواخر زمستان تا اواخر بهار و از اواخر تابستان تا اواسط پاییز است.

معمولاً در سفر با تور ایرانگردی، به فصل و آب‌وهوای مقصد توجه زیادی می‌شود؛ اما در این راهنمای سفر به مشهد، می‌خواهیم بگوییم که فاکتور بسیار مهم دیگری هم دراین‌بین وجود دارد که برای بعضی گردشگران، حتی از آب‌وهوا هم مهم‌تر است. این فاکتور مهم، میزان جمعیت مسافران است. فرقی نمی‌کند که قصد دارید در سفرتان حتماً زیارت بروید یا نه؛ اگر زمان سفرتان در روزهای مناسبتی و شلوغ مشهد باشد، هرجا که بروید با جمعیت انبوهی مواجه خواهید شد و ممکن است در رزرو اقامتگاه هم با مشکل مواجه شوید. بنابراین توصیه می‌کنیم که از سفر در ایام پرمسافر خودداری کنید تا سفرتان با آرامش بیشتری همراه باشد.

ندا.jpg
بازار رضای مشهد، عکس از آرشیو لست‌سکند، ندا

آب و هوای مشهد در فصل‌های مختلف

با توجه به اقلیم مشهد، بهتر است که قبل از سفر از آب‌وهوای آن مطلع شوید و اگر نمی‌توانید با هر وضعیت آب‌وهوایی کنار بیایید، مناسب‌ترین حالت و فصل را برای سفرتان انتخاب کنید. در ادامه، آب و هوای مشهد در هر فصل را با توجه به کمترین و بیشترین دمایی که معمولاً در آن فصل داشته، بررسی می‌کنیم.

آب و هوای مشهد در بهار

آب و هوای مشهد در بهار، برای مسافرت مناسب است. هرچه روبه تابستان برویم، گرمای هوا بیشتر و آزاردهنده می‌شود و شاید هرکسی نتواند آن را تحمل کند. بیشترین دمایی که به‌طور میانگین در بهار مشهد ثبت شده، حدود 38 درجه سانتی‌گراد بوده است و کمترین دمای ثبت‌شده در بهار، منفی 4 درجه سانتی‌گراد بوده است. اگر اوایل بهار تا اواسط آن را برای سفر به مشهد انتخاب کنید، سفر راحت‌تری را خواهید داشت.

آب و هوای مشهد در تابستان

به‌دلیل خشکی آب و هوای مشهد، شاید تابستان‌های این شهر به‌منظور سفر، برای همه مناسب نباشد و برای تعداد زیادی از گردشگران طاقت‌فرسا باشد. دمای هوا در تابستان، حتی تا بیش از 40 درجه سانتی‌گراد هم می‌رود و کمترین میزان دما، حدود 7 درجه سانتی‌گراد است. اگر تابستان به مشهد بروید، می‌توانید بخشی از زمان سفرتان را در پارک‌های آبی مشهد هم بگذرانید.

آب و هوای مشهد در پاییز

فصل پاییز هم زمان مناسبی برای سفر به مشهد است؛ چراکه گرمای هوا به‌ندرت کم می‌شود و برای بیرون رفتن، راحت‌تر خواهید بود. دمای هوا در پاییز، در بیشترین حالت، حدود 28 درجه سانتی‌گراد و در کمترین مقدار آن هم حدود منفی 4 درجه سانتی‌گراد است. اگر در این فصل به مشهد سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً با خودتان چند دست لباس گرم هم ببرید.

آب و هوای مشهد در زمستان

زمستان‌های مشهد هم برای کسانی که به سرما حساس هستند، خیلی جالب نیست. خشک و نیمه‌خشک بودن هوای مشهد، باعث می‌شود که سرمای هوا شدت زیادی داشته باشد. بیشترین دمای هوا در زمستان به‌طور میانگین، حدود 26 درجه سانتی‌گراد و کمترین مقدار آن تقریباً منفی 7 درجه سانتی‌گراد است.

lastsecond.ir-mashhad-travel-guide-mashhad-in-winter.jpg
نمایی از حرم امام رضا(ع) در یک روز برفی، عکس از Masoud Nozari

چرا به مشهد سفر کنیم؟

می‌توانیم گردشگرانی را که به مشهد می‌روند، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار دهیم. عده زیادی برای زیارت به این شهر می‌روند، عده‌ای برای گشتن در مراکز خریدش و برخی هم برای تفریح، این شهر را برای سفر انتخاب می‌کنند. در این میان، دلایل دیگری هم برای سفر وجود دارد. شما می‌توانید بهترین و مرغوب‌ترین زعفران ایران را هم در این خطه پیدا کنید و به‌عنوان سوغات یا برای مصرف خودتان تهیه کنید.

فاصله مشهد تا شهرها و مراکز مهم

ازآنجایی‌که شهر مشهد، یکی از شهرهای مهم ایران است و گردشگران بسیاری از این شهر بازدید می‌کنند، بهتر است که فاصله مشهد تا شهرها و مراکز مهم را بررسی کنیم و حدود فاصله زمانی و مسافتی‌شان را هم در اختیارتان بگذاریم.

  • فاصله مشهد تا تهران: فاصله جاده‌ای میان مشهد تا تهران، حدود 910 کیلومتر است که می‌توان آن را تقریباً در مدت‌زمان حدود 11 ساعت طی کرد. در این مسیر، امکان بازدید از شهرهای نیشابور، سبزوار، شاهرود، دامغان و گرمسار هم وجود دارد. این مسیر را می‌توان به‌صورت هوایی و در حدود یک ساعت طی کرد.

  • فاصله مشهد تا شیراز: از مشهد تا شیراز، حدود 1353 کیلومتر مسیر جاده‌ای وجود دارد که می‌توانید آن را در حدود 16 ساعت بپیمایید. در این مسیر، از شهرهایی مثل تربت‌حیدریه، فردوس، طبس و یزد می‌گذرید. اگر هم بخواهید با هواپیما به این شهر بروید، فاصله زمانی پرواز شما از مشهد تا شیراز، حدود یک ساعت و نیم است.

  • فاصله مشهد تا گلستان: این فاصله جاده‌ای حدود 580 تا 600 کیلومتر است که می‌توانید آن را در حدود 8 ساعت طی کنید.

  • فاصله مشهد تا بجنورد: این مسیر، حدود 270 کیلومتر است و شما می‌توانید آن را در مدت‌زمان حدود 4 ساعت طی کنید.

باشگاه خبرنگاران.jpg
حمل‌ونقل عمومی و تاکسی در مشهد؛ عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

جاهای دیدنی مشهد

ناگفته پیداست که حرم امام رضا(ع) مشخص‌ترین و مهم‌ترین جاذبه مشهد است؛ اما جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد، مدارس تاریخی، آرامگاه‌ها، خانه‌های تاریخی، موزه‌ها و مراکز دیگر را هم در بر می‌گیرد. در ادامه، با برخی از جاهای دیدنی مشهد آشنا می‌شوید.

حرم امام رضا(ع)

حرم امام رضا(ع)، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر مشهد است که افراد بسیاری را از سایر شهرهای ایران و نقاط دیگر در جهان، به مشهد می‌کشاند تا برای زیارت، چند ساعتی را در این حرم بگذرانند. علاوه‌بر جنبه زیارتی، در اطراف حرم می‌توانید بازارهای مختلف و فروشگاه‌های متفاوتی را ببینید و برای خودتان و اطرافیانتان، سوغاتی تهیه کنید. همچنین می‌توانید از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم هم بازدید کنید.

  • قیمت بلیط حرم امام رضا: رایگان

  • ساعت بازدید از حرم امام رضا: 24 ساعته

راهنمای سفر مشهد
عکس از آرشیو لست‌سکند، شیما رمضانی

آرامگاه نادرشاه افشار

نادرشاه، یکی از پادشاهان بزرگ ایران بوده که فتوحات بسیار او، سبب گسترش مرزهای ایران شده بود. آرامگاه او، محیط بسیار دل‌نشین و جذابی دارد. یکی از نکاتی که در آرامگاه نادرشاه افشار به آن برمی‌خورید، فرم معماری و سازه‌ای بنای آن است. با توجه به این معماری و ساختار، شما می‌توانید معانی مختلفی را از این آرامگاه بگیرید و نشانه‌های بسیاری را دریافت کنید. در نتیجه می‌‌توانید اطلاعات خود را بیشتر و تاریخ را بهتر درک کنید.

  • قیمت بلیط آرامگاه نادرشاه افشار: رایگان

  • ساعت بازدید از آرامگاه نادرشاه افشار: 8 صبح تا 7 غروب

lastsecond.ir-mashhad-travel-guide-nader-shah-monument.jpg
نمایی از آرامگاه نادرشاه افشار

خانه تاریخی داروغه

این خانه تاریخی مشهد، شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که هریک در جایگاه خود جذاب و زیباست. ساخت این خانه، مربوط به دوران قاجار می‌شود و شاید برجسته‌ترین قسمت این خانه، آجرکاری‌هایش باشد که توجهتان را جلب می‌کند. حیاط و فضای سبزش، مطبخ، سرداب، کاشی‌کاری‌ها و دیگر بخش‌ها و اجزای این خانه، در مجموع باعث شده‌اند تا گردشگران مختلفی برای بازدید از خانه تاریخی داروغه، به این نقطه از شهر مشهد بیایند.

  • قیمت بلیط خانه تاریخی داروغه: 6 هزار تومان

  • ساعت بازدید از خانه تاریخی داروغه: از 8 صبح تا 5 عصر

lastsecond.ir-mashhad-travel-guide-daarooghe-house.jpg
نمایی از خانه تاریخی داروغه، عکس از Morteza Aminoroayayi

جاذبه‌های اطراف مشهد

اگر زمان و وسیله نقلیه داشته باشید، می‌توانید نگاهی به طبیعت و جاهای دیدنی اطراف مشهد بیندازید و جاذبه‌هایی را ببینید که فاصله کمی از مشهد دارند و یک‌روزه می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. آبشار گرینه، دره شمخال، سد تبارک و آبشار بردو، ازجمله این جاذبه‌ها هستند.

جاذبه‌ها و دیدنی‌ های شهر مشهد فراوان‌اند. شما با توجه به زمان، بودجه و علایقتان می‌توانید حتی پیش از سفر، نقاط مد نظرتان را انتخاب کنید و برای رفتن به آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. حتی در این میان ممکن است به بناهایی بر بخورید که شاید به نظر جاذبه‌های مهمی نباشند، اما میان مردم مشهد معروف باشند.

آرامگاه فردوسی
آرامگاه فردوسی، جاذبه مهم مشهد؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، Limo

چطور به مشهد سفر کنیم؟

راهنمای سفر به مشهد را با معرفی راه‌‌های سفر به مشهد ادامه می‌دهیم. مشهد از آن مسیرهای پرتردد است که برای سفر به آن، راه‌های متنوعی وجود دارد. هر نوع وسیله حمل‌ونقلی را که برای سفر به مشهد انتخاب کنید، با توجه به بودجه، سلیقه و زمانتان می‌توانید گزینه‌های متنوع دیگری هم داشته باشید. در ادامه، وسایل نقلیه مختلف را برای سفر به مشهد بررسی می‌کنیم:

  • سفر به مشهد با قطار: شاید به‌جرئت بتوان گفت متنوع‌ترین سرویس‌های ریلی کشور در مسیر تهران به مشهد قرار گرفته‌اند؛ از ارزان‌قیمت‌ترین قطارهای 6 نفره در کوپه گرفته تا سرویس‌های لوکسی که گاهی هزینه‌هایشان با هواپیما برابری می‌کند. قطارهای خط ریلی مشهد را می‌توانید در سایت رجا ببینید. کوپه‌ای، اتوبوسی، لوکس و سریع‌السیر، برخی از انواع قطارهای ایران هستند که در این مسیر رفت‌وآمد دارند.

  • هواپیما: اگر زمان کافی برای سفر ریلی ندارید و سفر سریع را ترجیح می‌دهید، سفر به مشهد با هواپیما مناسب شماست. روزانه هواپیماهای متعددی روی آسمان مشهد پرواز می‌کنند. شما می‌توانید از مبدأ مد نظر تا مقصدی که می‌خواهید، بلیط‌ هواپیما را در تاریخ دل‌خواه جست‌وجو کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

  • اتوبوس: اتوبوس، گزینه دیگری برای سفر جاده‌ای به مقصد مشهد است. همان‌طور که می‌دانید، معمولاً هزینه‌های بلیط اتوبوس اقتصادی است. سرعت اتوبوس تا حدودی بین قطار و هواپیما قرار می‌گیرد؛ بیشتر اوقات از قطار سریع‌تر و از هواپیما بسیار کندتر است. روزانه اتوبوس‌های متعددی به مقصد مشهد از تمام شهرها حرکت می‌کنند.

  • ماشین شخصی: در نهایت اگر ترجیح می‌دهید ماشینتان در سفر، همراه رفت‌وآمدهایتان باشد و دوست دارید سرعت سفر را با برنامه‌های خودتان تنظیم کنید، ماشین شخصی می‌تواند بهترین گزینه باشد. با توجه به مبدأ سفرتان لازم است پیش از سفر، جاده‌های منتهی به مشهد را بررسی کنید و با توجه به برنامه‌تان مسیر مد نظر را انتخاب کنید.

راهنمای سفر به مشهد
حرم امام رضا(ع)، مهم‌ترین جاذبه مشهد؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، ثمین شهرستانی

در مشهد، چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

اهمیت خوردوخوراک در سفر را نمی‌توان نادیده گرفت. چه اهل تجربه غذاهای بومی باشید و چه اهل رستوران‌های لوکس، بهتر است رستوران‌ها و غذاهای خوب را شناسایی کنید تا با خیال راحت‌تری برای وعده‌های غذایی‌تان برنامه‌ریزی کنید. بهترین رستوران‌های مشهد می‌توانند میزبان شما در سفر به این شهر باشند.

بسیاری از گردشگران، دوست دارند به هر شهری که می‌روند، حتماً غذاهای محلی و بومی آنجا را امتحان کنند. شما هم می‌توانید غذاهای محلی مشهد مانند شله مشهدی، یتیمچه، پلو مخلوط، خورش ریواس و خیلی از غذاهای دیگر را در بهترین رستوران‌هایش امتحان کنید. پیشنهاد می‌کنیم که برخی از غذاها را در رستوران‌های خاص میل کنید؛ مثلاً چلوماهیچه رستوران پسران کریم یا شیشلیک ارم شاندیز، همه از غذاهای محبوب و پیشنهادی کاربران هستند.

غذاهای مشهد
غذاهای مشهد، عکس از آرشیو لست‌سکند، آزاده

از مشهد، چه چیزی سوغات بخریم؟

برای خرید سوغات مشهد، اولین چیزی که به ذهن اغلب افراد می‌رسد، زرشک و زعفران است؛ اما مشهد به‌جز زرشک و زعفران، سوغاتی‌های دیگری هم دارد؛ سوغاتی‌هایی از جنس خوراکی مثل ادویه هفت قلم و جیلی‌بیلی یا یادگاری‌هایی مثل دیگ سنگی هرکاره، جام چهل کلید یا حتی فیروزه که متعلق به نیشابور است و گاهی آن را به‌عنوان سوغات شهر مشهد هم می‌شناسند.

زعفران
زعفران، مهم‌ترین سوغاتی مشهد؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، ندا

تفریحات مشهد

تفریحات این شهر را می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد. این دسته‌بندی‌ها هم به‌گونه‌ای هستند که شما با هر سلیقه‌ای که باشید، می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. تنوع تفریحات مشهد باعث می‌شود که شما بتوانید برنامه‌ریزی خوبی را برای یک یا چند روز سفر به مشهد انجام دهید و اوقاتی به‌یادماندنی در مشهد داشته باشید. بعضی از این تفریحات، ساعت خاصی ندارند؛ مانند پارک‌ها و مناطق کوهستانی مثل کوهسنگی و پارک ملت؛ اما برخی دیگر از این تفریحات مانند رفتن به بهترین مراکز خرید مشهد، پارک‌های آبی و شهربازی‌ها به‌گونه‌ای هستند که حتماً باید طبق زمان‌بندی و برنامه آن‌ها، زمان‌بندی کنید.

lastsecond.ir-mashhad-travel-guide-mashhad-water-park.jpg
نمایی از پارک‌های آبی در شهر مشهد

اقامت در مشهد

بدون شک یکی از بخش‌های مهم سفر، انتخاب اقامتگاه است. برای مقصدی مثل مشهد که بیشتر روزهای سال، مسافران فراوانی دارد، لازم است پیش از سفر، اقامتگاه مد نظرتان را رزرو کنید تا هنگام ورود به شهر، با درهای بسته و ظرفیت‌های تکمیل اقامتگاه‌ها روبه‌رو نشوید.

با توجه به وجود انواع اقامتگاه در ایران، شما می‌توانید طبق سلیقه‌ و بودجه‌تان قبل از سفر نوع اقامتگاهتان را انتخاب کنید. البته در مشهد، بیشتر اقامتگاه‌ها از نوع هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌سرا و زائرسرا هستند. با نگاهی به هتل‌های مشهد و خواندن نظرات و دیدن عکس‌هایی که کاربران از این هتل‌ها گذاشته‌اند، می‌توانید انتخاب واقع‌بینانه‌تری داشته باشید.

هتل‌های مشهد
هتل‌های مشهد؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، محبوبه

چطور درون شهر رفت و آمد کنیم؟

در این بخش از راهنمای سفر مشهد، مسیرهای درون‌شهری مشهد را بررسی می‌کنیم. مشهد جزو کلان‌شهرهای ایران محسوب می‌شود که اگر دوست داشته باشید مثل مردم بومی داخل شهر رفت‌وآمد کنید، به‌راحتی و با کمی پرس‌وجو می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی مشهد استفاده کنید. بااینکه معمولاً در هتل‌ها و مراکز اقامتی، تاکسی‌سرویس وجود دارد؛ اما کافی است نقشه شهر را نگاه کنید و طبق آن، از خطوط مختلف اتوبوس استفاده کنید.

استفاده از اتوبوس در مشهد بسیار ساده است. با استفاده از «من کارت» در مشهد می‌توانید از اتوبوس‌ها استفاده کنید. معمولاً در ۶ ماه اول سال، سرویس‌دهی اتوبوس‌رانی مشهد، در مدت‌زمان طولانی‌تری در مقایسه با 6 ماه دوم سال انجام می‌شود؛ اما از ۳۱ شهریور ماه که ساعت اداری اغلب سازمان‌ها و اداره‌ها تغییر می‌کند، آخرین ساعت سرویس‌دهی خطوط هم در مقایسه با 6 ماه نخست سال، کمتر می‌شود. نقشه خطوط اتوبوس‌رانی مشهد را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

در کنار اتوبوس و تاکسی که در همه شهرها هستند، چند سالی است که مشهد مترو دارد. گرچه خطوط متروی مشهد مثل تهران متعدد و گسترده نیست؛ اما اگر مسیرتان با خطوط مترو تلاقی دارد، این وسیله حمل‌ونقل هم گزینه خوبی برای جابه‌جایی است. البته در مشهد هم مثل تهران و سایر کلان‌شهرها، تاکسی‌های اینترنتی فعال هستند و به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

lastsecond.ir نقشه راه آهن مشهد.jpg
نقشه متروی مشهد
lastsecond.ir نقشه حمل و نقل.jpg
نقشه حمل‌و‌نقل عمومی مشهد
مترو مشهد
متروی مشهد؛ عکس از محسن اسماعیل‌زاده، خبرگزاری ایسنا

هزینه سفر به مشهد

میزان هزینه سفر مشهد می‌تواند با بودجه شما هماهنگ شود. اگر برای سفرتان از وسایل حمل‌ونقلی مثل اتوبوس یا قطار استفاده کنید، در هتل‌های 3 ستاره یا مهمان‌سراها اقامت کنید و درون شهر هم با وسایل حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا شوید، بدون شک می‌توانید یک سفر اقتصادی و نه‌چندان پرهزینه را تجربه کنید. اگر هم اهل لوکس سفر کردن هستید، مشهد هتل‌ها و رستوران‌های مجلل کم ندارد. بنابراین تا حدودی سلیقه شما تعیین می‌کند که سفرتان چه میزان هزینه داشته باشد. فراموش نکنید که در مناسبت‌ها و ایام پیک، همه‌چیز گران‌تر است؛ از وسایل حمل‌ونقل گرفته تا هتل و رستوران، همگی بر قیمت‌هایشان اضافه می‌کنند.

بنابراین اگر قصد دارید که اقتصادی سفر کنید، برای روزهای کم‌مسافر مشهد برنامه‌ریزی کنید. درحال‌حاضر، در تابستان 1403، قیمت بلیط قطار در کمترین حالت خود از تهران به مشهد برابر با 200 هزار تومان است و قیمت بلیط اتوبوس از تهران تا مشهد، حدود 250 هزار تومان. اگر هم بخواهید در هتل یک یا دو ستاره بمانید، قیمت‌ها برای یک شب ماندن، نفری 250 هزار تومان است.

نکته دیگری که شاید دانستنش به کارتان بیاید، این است که گاهی افراد تصمیم می‌گیرند از مقصد مشهد، به کیش سفر کنند و ازاین‌رو تور کیش از مشهد را تهیه می‌کنند. البته عده‌ای هم هستند که دوست دارند این فاصله را به‌صورت زمینی طی می‌کنند.

انواع مسیرهای سفر از مشهد به کیش

سفر به مشهد با تور

بهترین گزینه برای اینکه از سفر به مشهد لذت ببرید و از همه امکانات، جاذبه‌ها، دیدنی‌ها و فعالیت‌های پیشنهادی در سفر به این شهر، بهره‌مند شوید، استفاده از تورهای مسافرتی است. با رفتن به صفحه تور مشهد در وبگاه لست‌سکند، می‌توانید انواع تورهایی را که به مقصد شهر مشهد می‌روند، مشاهده کنید و از میان آن‌ها، مناسب‌ترینشان را انتخاب کنید. در این صفحه می‌توانید با استفاده از فیلترهای موجود، مدت‌زمان سفر، خطوط هوایی، نوع تور و حتی نوع سفر را مشخص کنید تا مرتبط‌ترین تور برای شما نشان داده شود.

سخن آخر

در این راهنمای سفر به مشهد سعی کردیم تا جای ممکن، اطلاعات کاربردی و مهم را که در سفر به مشهد به کارتان خواهد آمد، با شما به اشتراک بگذاریم. توصیه می‌کنیم که پیش از سفر، اهدافتان را تعیین کنید و براساس آن‌ها، نقشه حدودی جاذبه‌هایی که قصد دیدنشان را دارید، بررسی کنید تا در سفر دچار سردرگمی نشوید. خواندن  سفرنامه‌های مشهد هم می‌تواند راهگشای خوبی برای سفر به مشهد باشد. شما چه نکات مهم دیگری را برای سفر به مشهد به مسافران این شهر توصیه می‌کنید؟

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.