بزرگ ترین کویر ایران کجاست؟ + عکس

4.1
از 25 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
بزرگ‌ترین کویر ایران را بشناسید + عکس
14 اردیبهشت 1401 08:00
2

بزرگ ترین کویر ایران، مقصدی جذاب برای کویرگردان و ایران‌دوستان است. کویرهای ایران شهرت بسیاری دارند؛ اما تابه‌حال شده از خود بپرسید بزرگ ترین کویر ایران کجاست؟ در این مطلب از لست‌سکند با بزرگترین کویر در ایران آشنا می‌شوید و کویرهای ایران را خواهید شناخت.

بزرگ ترین کویر ایران

دشت کویر یا همان کویر مرکزی ایران، با مساحت 77 هزار و 600 کیلومتر، بزرگ ترین کویر ایران است.

آخرین قیمت تورهای کویر

04.jpg

ایران چند کویر دارد؟

ایران کشوری گرم و خشک است و کویرهای بسیاری دارد؛ اما اینکه به‌طور دقیق بخواهیم بگوییم ایران چند کویر دارد، شاید کار سختی باشد. به‌طور حدودی، ایران 26 کویر شناخته‌شده دارد که در سطح کشور پراکنده‌اند.

تفاوت کویر و بیابان

برای شروع بهتر است کمی درباره تفاوت بین کویر و بیابان بدانید. بیشتر افراد تصور می‌کنند کویر و بیابان دو واژه مترادف‌اند که می‌توانند به‌جای هم استفاده شوند و منظور از آن‌ها هم مناطق خشک و لم‌یزرع است. بعضی دیگر هم ممکن است فکر کنند فرق کویر و بیابان این است که کویرها فقط خشک هستند و قابلیت زراعت دارند؛ اما بیابان‌ها، لم‌یزرع و دورافتاده‌اند و پای حیوانات هم به آن‌ها باز نمی‌شود؛ اما همه این تعریف‌ها و تصورها اشتباه است.

یابان‌ها مناطقی هستند که از نظر بارندگی و پوشش گیاهی فقیرند؛ اما احتمال باران یا رویش گیاه در آن‌ها وجود دارد. درصورتی‌که کویرها مناطقی هستند که نمک در سطح یا نزدیک سطح زمین آن متمرکز شده؛ بنابراین زمینشان تحت‌تأثیر نمک است و گیاهی در آن نمی‌روید. البته در مناطقی که املاح نمک زمین کمتر است، گیاهان شورپسند و مقاوم می‌رویند و نمی‌توان گفت هیچ موجود زنده‌ای در آن‌ها وجود ندارند. با توجه به این تعریف، ممکن است بسیاری از مناطق ایران بیابانی باشند، اما لزوماً همه آن‌ها کویری نیستند. با توجه به اینکه حالا می‌دانید کویرها چه ویژگی‌هایی دارند، در ادامه مطلب بزرگترین کویر در ایران را معرفی خواهیم کرد.

دشت کویر

دشت کویر به‌عنوان بزرگ ترین کویر ایران شناخته می‌شود و از آن، به‌عنوان کویر مرکزی ایران هم یاد می‌کنند. طول دشت کویر حدود 800 کیلومتر و عرض آن حدود 320 کیلومتر است و درمجموع حدود 77 هزار و 600 کیلومتر مساحت دارد. این دشت، پهناورترین کویر ایران است که در مركز شرقی ايران و در استان‌های سمنان، اصفهان، يزد و خراسان قرار گرفته است. ميزان بارندگی سالانه در دشت کویر حدود 100 ميلی‌متر است و اختلاف دمای شب و روز آن در طول سال، بين صفر و 70 درجه سانتی‌گراد متغیر است.

موقعیت دقیق دشت کویر روی نقشه

Dasht-e Kavir.JPG
دشت کویر، بزرگترین کویر در ایران

دشت لوت

دشت لوت را می‌توان دومین کویر بزرگ ایران دانست. این دشت با حدود 480 کیلومتر طول و 320 متر عرض، در مجموع حدود 51 هزار و 800 کیلومتر مربع مساحت دارد. دشت لوت بين استان‌های خراسان و كرمان و يزد قرار گرفته است و يكی از خشک‌ترین و گرم‌ترين بيابان‌های جهان محسوب می‌شود. کویر لوت به‌دلیل ارزشی که دارد، سال 2016 به فهرست آثار ثبت‌شده ایران در یونسکو اضافه شد. لوت در چند سال متوالی به‌عنوان گرم‌ترین نقطه روی کره زمین انتخاب شد.

موقعیت دقیق کویر لوت روی نقشه

Lut Desert.jpg
دشت لوت، دومین کویر بزرگ ایران

کویرهای ایران

هنگامی که با تور داخلی قصد سفر به کویر را دارید، با نام‌های مختلفی از کویرهای ایران مواجه می‌شوید که ممکن است بسیاری از آن‌ها برایتان جدید باشند؛ اما لازم است بدانید اغلب کویرهایی که می‌شناسید، در دو منطقه وسیع دشت کویر و دشت لوت قرار گرفته‌اند. گفته شده که این دو کویر به‌دلیل وسعتی که دارند، حدود یک‌سوم از سطح خاک ایران را به خودشان اختصاص داده‌اند. به‌جز این دو منطقه وسیع کویری، کویرهای مهم دیگری هم در ایران وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • کویر نمک: در شمال‌شرقی شهرستان طبس با وسعت 660 کیلومتر

  • کویر نمک سیرجان: در استان کرمان با مساحت 450 کیلومتر

  • کویر ابرکوه: در استان یزد با وسعت 1320 کیلومتر

  • كوير درانجير: در شهرستان اردکان و بافق استان یزد به مساحت 920 كیلومتر

  • سياه‌كوه: در شهرستان‌های نایين و اردكان در استان‌های اصفهان و يزد با مساحت 940 كیلومتر

  • كوير مروس: نمكزاری در مهریز استان یزد به مساحت 340 کیلومتر

آلفونس گابریل، جغرافی‌دان، محقق و سفرنامه‌نویس اتریشی که 5 کتاب درمورد کویرهای ایران نوشته است، می‌گوید: «تمام کمربند کویری بزرگ که از کوه‌های البرز تا بلوچستان را در بر می‌گیرد، پر از باتلاق نمک است!» بگذریم از اینکه چه پدیده‌های شگفت‌انگیز ژئومورفولوژیکی در این پهنه وسیع وجود دارند.

کویر ایران
نمایی از کویر مرنجاب، عکس از آرشیو لست‌سکند، تینا عظیمی

کویرهای ایران کجا هستند؟

معمولاً کویرهای ایران در ضلع شرقی کشور هستند و در این مناطق، نقاط گرم و خشک بسیاری را می‌توان پیدا کرد. اگر دقت کنید، شهرهای کویری کشورمان مثل طبس، کرمان و یزد هم در این نقطه از نقشه قرار دارند. همین مسئله کویری بودن، باعث کم‌جمعیت بودن نوارهای شرقی ایران شده است؛ اما در ضلع غربی کشور، تعداد مناطق خشک کویری اندک است؛ زیرا ارتفاعات و توده‌های هوا و عوامل دیگر در شکل نگرفتن کویر نقش دارند و تشکیل شدن کویر در این مناطق ممکن نبوده و نیست.

کویرهای اطراف تهران کدام‌اند؟

وسیعترین کویرهای ایران
نقشه کویرهای ایران، مرکز مطالعات خلیج فارس

درباره بزرگترین کویرهای ایران

با توجه به مطالبی که گفته شد، دشت کویر و دشت لوت بزرگترین کویر در ایران هستند و دشت کویر، به‌عنوان بزرگ ترین کویر ایران از نظر مساحت شناخته شد. البته گفته می‌شود دشت کویر به‌دلیل خشکی کمتر، ریگزارهای کمتری هم در مقایسه با کویر لوت دارد.

برخی از پژوهشگران معتقدند که دشت کویر و دشت لوت، ویژگی‌ها و خصوصیات مشابهی دارند. سایکس می‌گوید که محققان، صحرای مرکزی ایران را به دو قسمت تقسیم کرده‌اند. در این تقسیم‌بندی، قسمت شمالی دشت کویر و قسمت جنوبی دشت لوت قرار گرفته است. همچنین بخش شمالی صحرا، پرآب‌تر است.

آلفونس گابریل بر این عقیده است که نباید این صحرا را به دو نیم تقسیم کرد. گابریل، کل صحرا را واحد در نظر گرفته که آن هم متعلق به کویر لوت است. ازاین‌رو، از چند کیلومتر مانده به دروازه‌های تهران تا بیرونی‌ترین قسمت جنوب‌شرق ایران، کویر لوت ادامه دارد.

Alfons Gabriel.jpg
آلفونس گابریل (نفر جلویی)، جغرافی‌دان و محقق اتریشی

جاذبه‌های بزرگ ترین کویر ایران

به‌طور کلی جاذبه‌های گردشگری که در یک منطقه کویری مشاهده می‌شوند، با شهر یا حتی دیگر جاذبه‌های طبیعی متفاوت هستند. در کویرها، خود پدیده‌های طبیعی مثل تپه‌های ماسه‌ای، نبکاها و گاهی دریاچه‌های تشکیل‌شده در آن‌ها جاذبه محسوب می‌شوند. در کنار این عوارض طبیعی، گاهی جاذبه‌های انسان‌ساخت هم دیده می‌شود. همچنین حضور گیاهان مخصوص یا جانوران هم از جاذبه‌های دیگر مناطق کویری است. همه این موارد را شاید نتوان در همه کویرها پیدا کرد؛ بنابراین اگر جاذبه خاصی برایتان اولویت دارد، لازم است مسیر آن را بررسی کنید و سپس برای آن برنامه‌ریزی کنید. تعدادی از جاذبه‌های انسان‌ساخت که در منطقه دشت کویر می‌توانید ببینید، عبارت‌اند از:

  • قصر بهرام؛ کاروان‌سرای عباسی

  • کاروان‌سرای عین‌الرشید

  • قلعه دیر

  • قلعه نایب‌حسین‌خان

  • آب‌انبار قیلوقه

  • جاده سنگ‌فرش

  • برج شنلی چاه میل

  • زیارتگاه باباهمت

  • دریاچه نمک

  • چاه دستکند

  • کاروان‌سرای کویر مرنجاب

  • روستای مصر

  • روستای بیاضه

بهترین زمان سفر به کویر چه وقت است؟

بزرگترین کویر ایران
کاروان‌سرای کویر مرنجاب، عکس از آرشیو لست‌سکند، تینا عظیمی

پوشش جانوری بزرگترین کویرهای ایران

پوشش جانوری کویر و بیابان‌های ایران، بسیار متنوع و شاخص است و کویر، خانه برخی از حیوانات بومی ایران است که در هیچ جای دیگری از این کره خاکی پیدا نمی‌شوند؛ مگر در باغ‌وحش‌هایی که این حیوانات را از ایران گرفته باشند. به‌دلیل وسعت مناطق کویری، این جانوران پراکنده هستند؛ اما اغلب دسته‌های جانوری که در کویرهای ایران یافت می‌شوند، در دسته‌بندی‌های بندپایان، پرندگان، پستانداران، خزندگان و دسته‌بندی‌هایی دیگر قرار می‌گیرند. از نمونه جانورانی که می‌توانیم برای مناطق بیابانی مثال بزنیم که در این دسته‌بندی‌ها قرار بگیرند، گربه شنی، روباه شنی، عقرب، عنکبوت، تیهو، عقاب، شاهین و حیواناتی دیگر است.

خوشبختانه شرایط دسترسی به این مناطق کویری همیشه آسان نیست؛ به این دلیل که زندگی بسیاری از گونه‌های جانوری این مناطق حفظ شود. بااین‌حال، جانورانی هستند که براثر شکار بی‌رویه، منقرض شده یا رو به انقراض رفته‌اند. تخریب برخی از زیستگاه‌های آن‌ها هم عامل دیگری برای این انقراض یا خطر انقراض است.

لیست قرمز حیوانات در خطر انقراض

Lastsecond.ir-largest-desert-in-iran-sand-cat.jpg
تصویری از یک گربه شنی

بزرگترین شهر کویری ایران

با توجه به آنچه درباره بزرگترین کویر در ایران مطرح کردیم، شاید این سؤال برای شما ایجاد شده باشد که بزرگترین شهر کویری ایران کدام است. براساس مساحت شهرهای ایران، پهناورترین استان ایران، استان کرمان است که مساحتی معادل 183 هزار و 193 کیلومتر مربع دارد. کرمان تقریبا 11 درصد از وسعت کشور ایران را به خود اختصاص داده است.

به‌دلیل موقعیت جغرافیایی استان کرمان، بخشی از کویر لوت در این استان قرار دارد و همسایگی این استان با قسمت‌های کویری دیگر، باعث شده تا آن را بزرگترین شهر کویری ایران بدانند. بااینکه کرمان بزرگترین شهر کویری ایران است؛ اما جاذبه‌هایی دارد که وجودشان در دل کویر باورکردنی نیست. به‌عنوان نمونه می‌توان به یکی از شگفت‌انگیزترین باغ‌های کویری ایران اشاره کرد که در دل کرمان قرار گرفته است. باغ شازده که به باغ شاهزاده ماهان هم معروف است، یکی از عجیب‌ترین مکان‌های کویری ایران محسوب می‌شود. اگر باغ شازده کرمان را از نمای بالا مشاهده کنید، متوجه می‌شوید که در دل یک کویر، باغی زیبا روییده و این زیبایی، هوش از سرتان می‌برد.

Shahzadeh Mahan Historical Garden.jpg
باغ شازده ماهان در دل کویر
Lastsecond.ir-largest-desert-in-iran-baghe shazde-mahan-بهار-قادری.jpg
نمایی از عمارت باغ شازده ماهان، عکس از آرشیو لست‌سکند، بهار قادری

تورهای کویر لست‌سکند

کویرگردی لذت خاص خودش را دارد؛ به‌ویژه اگر در کشور گرم و خشکی مثل ایران باشید که شاهد کویرها و بیابان‌های بی‌مثالی خواهید بود که نظیرش را می‌توانید فقط در همین کشور پیدا کنید. اگر بعد از خواندن این مطلب دلتان هوای کویرگردی کرده است، می‌توانید به صفحه تور کویر در وبگاه لست‌سکند بروید و از میان گزینه‌های موجود، تور مدنظرتان را انتخاب کنید و از کویرگردی لذت ببرید.

سخن آخر

در این مطلب، با بزرگ ترین کویر ایران آشنا شدید. اگر به بازدید از بزرگ ترین کویر در ایران علاقه‌مندید، راه‌های مختلفی پیش رو دارید. لازم است پیش از سفر، برنامه‌ریزی کنید و حتماً با فرد باتجربه و کاربلدی همراه شوید؛ زیرا پیدا کردن مسیرها در کویر مهارت می‌خواهد و حتی برای پیدا کردن تپه‌های شنی و پدیده‌های طبیعی هم باید بدانید که به چه سمتی حرکت کنید. مهم‌تر از هر چیز، این است که شما نباید از هر مسیری عبور کنید؛ چراکه ممکن است به محیط‌زیست این مناطق آسیب بزنید.

 

منبع: دانشنامه ایران زمین، کتاب جغرافیای جهانگردی ایران، کتاب بیابانگردی در ایران، خبرگزاری ایرنا، مقاله جاذبه‌های گردشگری و بیابانگردی ایران، مقاله بررسی جاذبه‌های گردشگری در حوزه دشت کویر 

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.