بهترین کویرهای نزدیک تهران + آدرس و عکس

4.5
از 22 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
نزدیک‌ترین کویرها به تهران کدام‌اند؟
14 آذر 1400 08:00
1

کویرهای نزدیک تهران، بهترین جاهایی هستند که می‌توانید فارغ از هیاهوی شهر، زیر قاب درخشان ستاره‌های آسمان شب، به‌دنبال آرامش بگردید. قدم‌زدن روی شن‌ها و رمل‌های نرم آفتاب‌خورده کویر، حس‌وحالی بی‌نظیر دارد. خودتان را روی تپه‌ای ماسه‌ای درحال تماشای غروب خورشید تصور کنید؛ درحالی‌که افق دیدتان را مرز بی‌کرانی از تپه‌ها و شن‌زارهای بی‌انتهای کویر پوشانده است. در این مطلب از لست‌سکند، تعدادی کویر نزدیک تهران را به‌همراه برخی از معروف‌ترین کویرهای ایران معرفی می‌کنیم.

بهترین کویرهای نزدیک تهران

  • کویر متین‌آباد

  • کویر مرنجاب

  • کویر ابوزیدآباد

  • کویر مرکزی ایران

فهرست قیمت امروز تورهای کویر

09.jpg

کویر متین‌آباد

شاید بتوان گفت که مجهزترین نقطه کویری و نزدیک به تهران، متین‌آباد است. متین‌آباد، نخستین اکو کمپ ایران محسوب می‌شود. این کمپ ازنظر امکانات رفاهی، تجهیزات، اقامتگاه‌های مختلف که در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌دهد و همچنین ویژگی‌های دیگر، تمام‌وکمال است.

با توجه به مسیر، تعدد امکانات تفریحی و کارهای مختلفی که می‌توانید در اکو کمپ متین‌آباد انجام دهید، اگر مدت‌زمان سفرتان به اینجا، یک روز یا بیشتر برنامه‌ریزی شود، تجربه سفر بهتر و به‌یادماندنی‌تری را از این منطقه به دست می‌آورید. چند نوع اقامتگاه ازجمله اتاق، کومه کاهگلی و چادر در کمپ متین‌آباد وجود دارد که با توجه به ظرفیت آن‌ها و سلیقه‌تان، می‌توانید با بودجه‌های مختلف، اقامتگاه مناسبتان را انتخاب کنید.

تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و امکانات تفریحی گوناگون مانند دوچرخه، موتور چهار چرخ، رصد ستارگان، شترسواری، مزارع ارگانیک، زمین بازی کودکان، بازدید از مرکز پرورش شترمرغ و قسمت‌های دیگر، از نمونه امکانات خوب این کمپ هستند. گفتنی است که در این کمپ از انرژی پاک استفاده می‌کنند. انرژی خورشید و انرژی حاصل از بازیافت و دفع صحیح زباله‌ها، از نمونه روش‌های مختلف برای به دست آوردن و تولید انرژی پاک در متین‌آباد است که در پرآوازه‌تر کردن این کمپ، بی‌تأثیر نبوده است.

وجود سرویس بهداشتی، تلویزیون، یخچال و تجهیزات دیگر، این کمپ را بدون نقص کرده‌اند. البته باید به این نکته هم توجه کنید که در این کمپ، امکان پخت‌وپز ندارید و باید از کافه و رستوران کمپ، وعده‌های غذایی‌تان را تهیه کنید. فراموش نکنید که پیاده‌روی روی رمل‌های نزدیک به کمپ و روستای متین‌آباد را حتماً در برنامه‌هایتان قرار دهید. جالب است بدانید که منطقه نمونه گردشگری متین‌آباد در سال 2014 در لیست 18 سایت برتر جهان نیز قرار گرفته است.

امکان دسترسی به بهترین کویرهای اطراف تهران بسیار آسان است و به‌راحتی می‌توانید یک سفر کوتاه‌، حتی یک روزه را در بهترین فصل سفر به کویر، برنامه‌ریزی کنید. تعداد دیگری از کویرها هم هستند که با توجه به فاصله‌شان از پایتخت، جزو کویرهای نزدیک تهران قرار نمی‌گیرند؛ اما به‌دلیل اینکه بسیار جذاب، بکر، دیدنی و پرمخاطب هستند، تورهای بسیاری به آن‌ها برگزار می‌شود و معمولاً طول سفر آن‌ها بیشتر از یک روز است.

  • فاصله تهران تا کمپ متین‌آباد: بسته به مسیر انتخابی، حدود 330 تا 430 کیلومتر 

  • فاصله زمانی بین تهران تا کمپ متین‌آباد با ماشین شخصی: بسته به مسیر انتخابی، بین 4 تا 5 ساعت و 15 دقیقه 

  • آدرس کمپ متین‌آباد: کیلومتر 55 اتوبان کاشان به اصفهان

  • وب‌سایت کمپ متین‌آباد: www.matinabad.com

  • صفحه اینستاگرام کمپ متین‌آباد: matinabadecocamp@

موقعیت دقیق اکوکمپ کویری متین‌آباد روی نقشه

متین آباد

منطقه نمونه گردشگری متین‌آباد

چایخانه کمپ متین آباد

نمایی از چای‌خانه کمپ متین‌آباد، عکس از وب‌سایت متین‌آباد

کویر مرنجاب

بعد از متین‌آباد، نوبت به معرفی یکی از معروف‌ترین نقاط کویری کشور، یعنی کویر مرنجاب می‌رسد. جایی که در حاشیه دریاچه نمک و در 40 کیلومتری شهر آران و بیدگل قرار گرفته است. در این کویر، کاروان‌سرای شاه‌عباسی قرار گرفته که درحال‌حاضر، کاربری هتل دارد و شما می‌توانید با رزرو اتاق، در آنجا اقامت کنید. مدت‌زمان پیشنهادی برای سفر به مرنجاب، حدود 1.5 روز است؛ چراکه شب‌های پرستاره کویر در مرنجاب، تصویری به‌یادماندنی را برای شما به جا می‌گذارند. بسیاری از تورهای داخلی برای کویر هم در همین مدت‌زمان، تورشان را برگزار می‌کنند.

باید گفت به‌دلیل سفرهای فراوانی که به این منطقه کویری می‌شود، همچنین رعایت نشدن بسیاری از اصول سفر و ملاحظه‌های محیط‌زیستی از سوی برخی مسافران، کویر مرنجاب بکر بودن خود را تا حدودی از دست داده است و شاید مثل گذشته نباشد؛ اما بااین‌حال همچنان زیبایی‌هایی برای تماشا در مرنجاب باقی مانده است. راه رفتن روی رمل‌های نرم کویر، غرق شدن در آسمان پرستاره شب‌های مرنجاب، شترسواری، آفرود و فعالیت‌های دیگر، از جذابیت‌های کویر مرنجاب هستند.

بهتر است برای عبور از جاده‌ای که به کویر مرنجاب ختم می‌شود، از ماشین‌های مناسب استفاده کنید؛ اما بااین‌حال، رفتن به این منطقه با ماشین شخصی هم ممکن است. فقط باید احتیاط کنید و آرام برانید. حتماً از جزیره سرگردان هم که در نزدیکی مرنجاب است و در دریاچه نمک قرار گرفته، دیدن کنید. تغییر مکان این جزیره به‌دلیل وجود خطوط افق، دلیل نام‌گذاری آن است.

  • فاصله تهران تا کویر مرنجاب و کاروان‌سرای شاه‌عباسی: بسته به مسیر انتخابی، حدود 290 تا 350 کیلومتر

  • فاصله زمانی تهران تا کویر مرنجاب و کاروان‌سرای شاه‌عباسی با ماشین شخصی: حدود 4 ساعت و 45 دقیقه تا 5 ساعت و 30 دقیقه

  • آدرس کویر مرنجاب: برای دسترسی به کویر مرنجاب، ابتدا باید خودتان را به آران و بیدگل برسانید. سپس وارد بلوار ارتش شوید و مسیر را ادامه دهید. پس از آن به تابلوی مرنجاب می‌رسید و حدود 40 کیلومتر باید این مسیر را ادامه دهید.

  • وب‌سایت رزرو اتاق در کاروان‌سرای شاه‌عباسی: maranjabcastle.com

موقعیت دقیق کاروان‌سرای مرنجاب روی نقشه

کویر مرنجاب کاشان

رمل‌ها و شن‌زارهای کویر مرنجاب کاشان، عکس از پویا دهقان

کویر مرنجاب

برخی گونه‌های جانوری کویر مرنجاب، عکس از پویا دهقان 

کویر ابوزیدآباد

از دیگر کویرهای نزدیک تهران، کویر ابوزیدآباد است که مقصد بسیاری از مسافران به‌منظور کویرگردی محسوب می‌شود. این کویر در نقطه‌ای واقع شده که دسترسی بسیار خوبی به چند منطقه تماشایی دیگر دارد و با سفر به این منطقه می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و از چندین جاذبه بازدید کنید.

ابوزیدآباد هم مانند دیگر کویرها، رمل‌های نرم، شب‌های پرستاره و جاذبه‌های کویری متعددی دارد. در اطراف کویر ابوزیدآباد، شهر تاریخی نوش‌آباد، آب‌انبار صفوی، قلعه کرشاهی و مناطق دیدنی دیگری هم وجود دارند که به‌دلیل فاصله به‌نسبت کمی که با این کویر دارند، امکان بازدید از آن‌ها هم برای شما وجود خواهد داشت.

در فاصله حدود 65 کیلومتری از این کویر، روستای ابیانه کاشان قرار گرفته که یکی از زیباترین روستاهای کشورمان است و به‌واسطه خانه‌های تاریخی قرمزرنگش، موقعیت جغرافیایی، لباس‌های محلی و دیگر جاذبه‌هایش، در زمینه گردشگری اهمیت فراوانی دارد. اگر به این کویر می‌روید، می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی این منطقه هم برای یک یا چند شب اقامت کنید؛ اقامتگاه‌هایی مثل عمارت کهن، کاروان‌سرای ابروز، ستاره کویر، شب‌های کاغذی، مهر و ماه و دیگر اقامتگاه‌ها. 

  • فاصله تهران تا کویر ابوزیدآباد: بسته به مسیر انتخابی، بین 285 تا 375 کیلومتر 

  • فاصله زمانی تهران تا کویر ابوزیدآباد با ماشین شخصی: بسته به مسیر انتخابی، بین 3.5 تا 5 ساعت

  • آدرس کویر ابوزیدآباد: این کویر در شمال شرقی کاشان و شمال ابوزیدآباد قرار گرفته و بخشی از بیابان بند ریگ محسوب می‌شود.

روستاهای تاریخی ایران کدام‌اند؟

موقعیت دقیق کویر ابوزیدآباد، روی نقشه

کویر ابوزیدآباد

نمایی از کویر ابوزیدآباد 

شهر تاریخی نوش آباد

نمایی از شهر تاریخی نوش‌آباد

روستای ابیانه کاشان

روستای ابیانه کاشان

کویر مرکزی ایران

مسیر کویرهای نزدیک تهران، بیشتر از سمت جنوب پایتخت است. کویر مرکزی ایران، کویر نزدیک تهران و بزرگ‌ترین کویر ایران است. برای دسترسی به این کویر، باید از سمت جاده ورامین به‌سمت جوادآباد بروید و مسیر را تا مقصد ادامه دهید. برای رسیدن به کویر مرکزی، ابتدا باید وارد پارک ملی کویر ایران شوید؛ جایی که به‌دلیل وجود گونه‌های نادر گیاهی و حیوانات کمیاب، محافظت می‌شود. البته مسیرهای دسترسی متفاوت است.

کویر مرکزی که کویر نزدیک تهران محسوب می‌شود، کاروان‌سراهای مختلفی را در خود جای داده است که از میان آن‌ها می‌توان به کاروان‌سرای دیر گچین، معروف به مادر کاروان‌سراهای ایران، کاروان‌سرای عین‌الرشید و کاروان‌سرای قصر بهرام اشاره کرد. توجه داشته باشید که برای رفتن به قصر بهرام و اقامت در آن، باید از سازمان محیط‌بانی و محیط‌زیست مجوز بگیرید.

  • فاصله تهران تا کویر مرکزی: بسته به مسیر انتخابی، حدود 500 کیلومتر 

  • فاصله زمانی تهران تا کویر مرکزی با ماشین شخصی: حدود 6.5 تا 8.5 ساعت

  • آدرس کویر مرکزی ایران: برای رسیدن به این کویر، باید از جاده ورامین بگذرید و به سمت جوادآباد بروید و از پیشوای ورامین هم عبور کنید. کویر مرکزی در 340 کیلومتری شرق و جنوب تهران واقع شده و از غرب به کاشان و آران و بیدگل منتهی می‌شود.

Iran-Central-Desert.jpg

نمایی از کویر مرکزی ایران 

کاروانسرای دیرگچین

کاروان‌سرای دیر گچین، مادر کاروان‌سراهای ایران

بهترین کویرهای ایران برای سفر چندروزه

کویرهای نزدیک تهران، برای برنامه‌ریزی سفرهای کوتاه‌مدت و در حد یک یا 1.5 روزه، گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. البته در همین کویرهای نزدیک تهران هم می‌توان سفرهای بیشتر از یک یا دو روز را هم برنامه‌ریزی کرد. بااین‌حال، اگر هدفتان کشف مقاصد جدید است و چندان به مسافت اهمیت نمی‌دهید، در ادامه با تعدادی از بهترین و معروف‌ترین کویرهای ایران که برای سفر مناسب هستند، آشنا می‌شوید.

کویر مصر

کویر مصر، یکی از معروف‌ترین کویرهایی است که بسیاری از گردشگران برای سفرهایشان انتخاب می‌کنند. زیبا و دیدنی بودن این کویر، از دلایل مهم انتخاب این کویر برای سفر است. البته این نکته را هم باید اشاره کنیم که در این کویر می‌توانید از تفریحات و جاذبه‌های مختلفی هم استفاده کنید. شترسواری، سافاری، دوچرخه‌سواری و موتورسواری، ازجمله تفریحات و فعالیت‌هایی هستند که می‌توانید در این کویر، به آن‌ها مشغول شوید. در اطراف و نزدیکی کویر مصر، روستاهایی هم هستند که بازدید از آن‌ها می‌تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد.

کویر مصر، در منطقه خور و بیابانک و در سمت شرقی منطقه جندق واقع شده است. روایت‌های مختلفی درباره نام‌گذاری این کویر وجود دارد. طبق برخی نظرات، مصر، نام روستایی است در نزدیکی این کویر که براساس آن، نام مصر برای این کویر انتخاب شده است. روایت دیگر، حاکی از این است که فردی به‌نام یوسف، این منطقه را آباد کرده است و نام مزرعه یوسف، نامی بوده که به این منطقه داده‌اند. یک روایت دیگر هم می‌گوید که نام مصر، با الهام از داستان حضرت یوسف برداشته شده و روی روستا گذاشته شده است. 

  • فاصله تهران تا کویر مصر: حدود 730 کیلومتر

  • فاصله زمانی تهران تا کویر مصر با ماشین شخصی: بسته به مسیر انتخابی، بین 8.5 تا 9.5 ساعت

  • آدرس کویر مصر: استان اصفهان، منطقه خور و بیابانک، روستای مصر، کویر مصر

موقعیت دقیق کویر مصر روی نقشه

lastsecond.ir-near-desserts-to-iran-mesr-deserts.jpg
نمایی از کویر زیبای مصر ایران، عکس از محمد قجر
lastsecond.ir-near-desserts-to-iran-mesr-desert1.jpg
نمایی دیگر از زیبایی‌های کویر مصر، عکس از محمد قجر

کویر کاراکال

این کویر، یکی از جاهای دیدنی یزد محسوب می‌شود و در نزدیکی روستای صادق‌آباد در شهر بافق استان یزد قرار دارد. عنوان کاراکال هم در واقع نام یک گربه‌سان است که در این منطقه زندگی می‌کند و گوش‌های بلند و سیاه‌رنگی دارد که ظاهرش را کمی متمایز می‌کند. کویر کاراکال یزد با شن‌زارهایی که دارد و نخلستانی که در نزدیکی آن است، مناظر بسیار زیبایی را برای گردشگران به همراه دارد.

در این کویر، می‌توانید تفریحات مختلف و فعالیت‌های گوناگونی را تجربه کنید. از شترسواری گرفته تا پیاده‌روی و دیدن شب‌های پرستاره کویر، از نمونه‌کارهایی هستند که می‌توانید در این کویر انجام دهید. اگر به کویر کاراکال بروید، می‌توانید جاذبه‌های دیدنی شهر بافق را هم ببینید که شامل موزه وحشی بافقی و دیدنی‌های دیگر است. درست است که کاراکال از کویرهای نزدیک تهران محسوب نمی‌شود؛ اما تورهای بسیاری از تهران به مقصد این کویر برگزار می‌شود.

  • فاصله تهران تا کویر کاراکال: حدود 760 کیلومتر

  • فاصله زمانی تهران تا کویر کاراکال با ماشین شخصی: حدود 8.5 ساعت

  • آدرس کویر کاراکال: یزد، شهر بافق، حدود 12 کیلومتری شمال‌غربی روستای صادق‌آباد

موقعیت دقیق کویر کاراکال روی نقشه

lastsecond.ir-near-desserts-to-iran-caracal-deserts.jpg
نمایی از کویر کاراکال یزد
lastsecond.ir-near-desserts-to-iran-caracal-deserts1.jpg
کاراکال، از گربه‌سانان منطقه کویر کاراکال

کویر ورزنه

یکی دیگر از کویرهای پرطرف‌دار، کویر ورزنه در استان اصفهان است. فاصله ورزنه تا اصفهان به‌گونه‌ای است که این کویر را نزدیک‌ترین کویر به اصفهان می‌دانند. فاصله کویر ورزنه تا اصفهان، حدود 135 کیلومتر است که می‌توانید در مدت‌زمان تقریباً 2 ساعت، این فاصله را طی کنید. در کویر ورزنه اصفهان می‌توانید از مناظر طبیعی زیبا، فعالیت‌ها و تفریحاتی مثل شترسواری، آفرود، موتور چهار چرخ و تماشای شب لذت ببرید.

در گذشته این کویر را به‌نام کویر خارا هم می‌شناختند؛ اما درحال‌حاضر، کویر خارا بخشی جدا از ورزنه است و دیگر آن‌ها را یکی نمی‌دانند. گفتنی است که ورزنه بین اصفهان و یزد قرار دارد. به‌این‌ترتیب، اگر زمان کافی دارید، می‌توانید از این دو شهر هم بازدید کنید و جاهای دیدنی اصفهان را ببینید. اینجا هم جزو کویرهای نزدیک تهران محسوب نمی‌شود؛ اما میان گردشگران، طرف‌داران بسیاری دارد و تورهای متعددی هم به آن برگزار می‌شود.

  •  فاصله تهران تا کویر ورزنه: حدود 560 کیلومتر

  • فاصله تهران تا کویر ورزنه با ماشین شخصی: بین حدوداً 6 تا 7 ساعت

  • آدرس کویر ورزنه: اصفهان، جاده دستجرد به ورزنه، کویر ورزنه

موقعیت دقیق کویر ورزنه روی نقشه

lastsecond.ir-near-desserts-to-iran-varzane-deserts.jpg
نمایی از کویر ورزنه، عکس از رسول شجاعی
lastsecond.ir-near-desserts-to-iran-varzane-deserts1.jpg
نمایی از شب پرستاره کویر ورزنه

سفر به کویر با تور

از هیجان‌انگیزترین سفرهایی که می‌توانید آن را تجربه کنید، سفر به کویر با تور است. ازآنجایی‌که رفتن به کویر، کار خیلی ساده‌ای نیست و شاید هرکسی نتواند از پس آن برآید، بهتر است که این سفر را با تورهایی تجربه کنید که به‌صورت تخصصی کویرگردی می‌کنند. با رفتن به صفحه تور کویر در وبگاه لست‌سکند، می‌توانید تورهای مختلفی را ببینید که به بهترین نقاط کویری ایران می‌روند. با بررسی ویژگی‌ها و اطلاعات این تورها، می‌توانید مناسب‌ترین و بهترینشان را انتخاب کنید و سفری خاطره‌انگیز را برای خودتان رقم بزنید.

سخن آخر

در این مطلب، بهترین کویرهای نزدیک تهران را به شما معرفی کردیم. در نظر داشته باشید که برای سفر به کویر یک روزه، حتی اگر کویر نزدیک تهران هم باشد، باید لوازم و ابزار مناسبی را همراهتان ببرید. تاکنون کدام‌یک از کویرهای اطراف تهران را از نزدیک دیده‌اید؟ انتخاب شما کدام کویر نزدیک به تهران است؟

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!