جاهای دیدنی مهاباد؛ معرفی بهترین‌ها با آدرس و عکس

4
از 4 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی مهاباد + عکس و آدرس
29 مرداد 1403 08:00
0

مهاباد یکی از مقاصد پر‌طرف‌دار در بین مسافران است. این شهر زیبا، دیدنی‌‌‌های بسیاری دارد. از جاذبه‌های تاریخی تا جاذبه‌های طبیعی را می‌توانید در فهرست جاهای دیدنی مهاباد ببینید. اگر در فکر سفر به مهاباد هستید و می‌خواهید لیست پروپیمانی از دیدنی های مهاباد داشته باشید، این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند را از دست ندهید.

جاهای دیدنی مهاباد که نباید از دست داد

  • روستای سهولان
  • دریاچه سد مهاباد
  • تالاب کانی برازان
  • چشمه کانی گراوان
  • مسجدجامع سرخ
  • حمام تاریخی میرزا رسول
  • موزه مفاحر فرهنگی هنری مهاباد
  • باغ میکاییل
  • بازار تاناکورای مهاباد

مشاهده فهرست تورهای مهاباد

روستای سهولان

روستای سهولان یکی از مکان های دیدنی مهاباد است. این روستای تاریخی، علاوه‌بر طبیعت بکر و زیبا و آب‌وهوای مطبوع، جاذبه‌های دیگری مثل غار سهولان و قلعه اوریس هم دارد. غار سهولان یکی از جالب‌ترین غارهای ایران است و بعد‌از غار علی‌صدر، دومین غار بزرگ ایران محسوب می‌شود. این غار که در بین اهالی بومی به‌اسم لانه‌کبوتر معروف است، در عمق ۳۰ متری زمین قرار گرفته و حتی در تابستان‌ها هم آب‌و‌هوایی بسیار خنک دارد. از دیگر جاذبه‌های روستای سهولان مهاباد، صنایع‌دستی مثل جاجیم، گلیم و قالی است.

  • آدرس روستای سهولان: جاده مهاباد به بوکان
  • بهترین فصل بازدید از روستای سهولان: بهار و تابستان

موقعیت دقیق روستای سهولان روی نقشه

غار سهولان.jpg
غار آبی سهولان، یکی از جاذبه های گردشگری مهاباد

دریاچه سد مهاباد

دریاچه سد مهاباد، یکی دیگر از دیدنی‌های این منطقه است. این سد را پنجاه سال پیش، مهندسان کشور یوگسلاوی احداث کردند و تنها سدی در جهان است که در محدوده شهری قرار دارد. جاده‌های ارتباطی بین شهرهای مهاباد، پیران‌شهر و سردشت از این سد زیبا عبور می‌کنند. ازجمله تفریحاتی که می‌توانید در این جای دیدنی مهاباد تجربه کنید، شنا،‌ ماهیگیری و عکاسی است.

  • آدرس دریاچه سد مهاباد: بلوار آوراز

موقعیت دقیق دریاچه سد مهاباد روی نقشه

دریاچه سد مهاباد.jpg
دریاچه سد مهاباد، یکی از جاهای گردشگری مهاباد

تالاب قوپی باباعلی

این تالاب در نزدیکی روستای قوپی باباعلی قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین تالاب‌های بین‌المللی کشورمان است. وسعت این تالاب زیبا، هزار هکتار است. این تالاب، زیستگاه پرندگان نادری مثل اردک سرسبز، غاز وحشی و تنجه است و گونه‌های منحصر‌به‌فرد گیاهی و جانوری دارد.

  • آدرس تالاب قوپی باباعلی: جاده دارلک
  • بهترین فصل بازدید از تالاب قوپی باباعلی: بهار و تابستان

موقعیت دقیق تالاب قوپی باباعلی روی نقشه

تالاب.jpg
تالاب قوپی باباعلی، یکی از دیدنی های مهاباد

تالاب کانی برازان

اگر از آن دسته افرادی هستید که به پرنده‌نگری علاقه دارید، تالاب کانی برازان یکی از دیدنی های مهاباد است که نباید بازدید از آن را از دست بدهید. این تالاب با وسعت ۹۰۷ هکتار در فاصله 30 کیلومتری مهاباد قرار گرفته و اولین سایت پرنده‌نگری کشور است. در تالاب کانی برازان مهاباد بیش از ۷۵ گونه پرنده مثل فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، خروس کولی و پلیکان سفید زندگی می‌کنند.

  • آدرس تالاب کانی برازان: 30 کیلومتری شمال‌شرق مهاباد
  • بهترین فصل بازدید از تالاب کانی برازان: بهار

موقعیت دقیق تالاب کانی برازان روی نقشه

کانی برازان.jpg
تالاب کانی برازان، از جاهای دیدنی مهاباد

چشمه کانی گراوان

چشمه کانی گراوان، یکی از مکان های دیدنی مهاباد است که در مسیر جاده سردشت به مهاباد قرار گرفته است. گراوان در زبان کردی به‌‌معنی آب سخت و سنگین است. آب این چشمه هم به‌دلیل املاح و مواد معدنی، آشامیدنی نیست. غلظت زیاد املاح و مواد معدنی هم باعث شده تا همه‌ساله مسافران زیادی از نقاط مختلف به این چشمه سر بزنند تا از خواص معدنی آب اینجا برای درمان روماتیسم، بیماری‌های پوستی و دردهای مفاصل بهره بگیرند. از خواص آب این چشمه که بگذریم، این جای دیدنی مهاباد برای مسافران تور طبیعت‌گردی یک بهشت مجسم است. آب‌وهوای خوش، مناظر کوه‌ها و درختان بلوط تا گندم‌زارها و تپه‌های آهکی همه باعث شده‌اند تا این چشمه یکی از محبو‌ب‌ترین جاهای دیدنی مهاباد در بین طبیعت‌‌گردان باشد.

  • آدرس چشمه کانی گراوان: روستای کانی گویز
  • بهترین فصل بازدید از چشمه کانی گراوان: بهار و تابستان

موقعیت دقیق چشمه کانی گراوان روی نقشه

گراوان.jpg
تپه‌‌های آهکی در اطراف چشمه کانی گراوان

مسجدجامع سرخ

مسجد‌جامع سرخ یکی از جاهای تاریخی مهاباد است که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. این مسجد که در گویش محلی مزگه‌وتی سوور گفته می‌شود، در بافت قدیمی شهر مهاباد قرار دارد و معماری آن بسیار چشمگیر است. در بنای مسجدجامع سرخ مهاباد از آجر سرخ‌رنگ استفاده شده و به همین دلیل، به این اسم معروف شده است. این مسجد، ۱۰ ستون سنگی و ۱۸ گنبد آجری دارد و در سال ۱۳۴۸ به‌عنوان میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس مسجدجامع سرخ: خیابان امام شافعی
  • ساعت بازدید از مسجدجامع سرخ: ۹ صبح تا ۹ شب
  • قیمت بلیط مسجدجامع سرخ: رایگان

موقعیت دقیق مسجدجامع سرخ روی نقشه

مسجدجامع.jpg
عکس جاهای دیدنی مهاباد، مسجدجامع سرخ

مقبره بداق سلطان

مقبره بداق سلطان، یکی از جاذبه ‌های گردشگری مهاباد است که برای آن دسته از مسافران تور استان آذربایجان‌ غربی که به بناهای تاریخی علاقه‌ دارند، می‌تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد. مقبره بداق سلطان مهاباد، در جنوب شهر روی تپه‌ای ساخته شده و قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. بداق سلطان، یکی از فرزندان شیرخان و از نوادگان صارم‌بیگ مکری بوده که به‌دلیل خوی نیکویش، بسیار مورد توجه و احترام مردم بوده است.

  • آدرس مقبره بداق سلطان: خیابان قبرستان
  • ساعت بازدید از مقبره بداق سلطان: ۲۴ ساعته
  • قیمت بلیط مقبره بداق سلطان: رایگان

موقعیت دقیق مقبره بداق سلطان روی نقشه

بداق سلطان.jpg
مقبره بداق سلطان، از جاهای تاریخی مهاباد

حمام تاریخی میرزا رسول (موزه مردم‌شناسی مهاباد)

حمام تاریخی میرزا رسول یکی از مکان های دیدنی مهاباد است که قدمت آن به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار برمی‌گردد. این حمام به‌دلیل معماری ویژه و زیبا مورد توجه مسافران تور ایران‌گردی است. این حمام در نزدیکی مسجد‌جامع و بازار شهر احداث شده تا دسترسی مردم به آن، ساده باشد. در معماری این حمام، از آجرهای سرخ و تزیینات چوبی استفاده شده است. امروز که دیگر حمام‌های عمومی کاربرد چندانی ندارند و از رونق افتاده‌اند، این حمام به موزه مردم‌شناسی مهاباد تبدیل شده و از لباس‌های سنتی تا اشیای قدیمی و سفال‌های باستانی در آن نگهداری می‌شود.

  • آدرس حمام تاریخی میرزا رسول: ضلع شرقی خیابان سید ‌نظام
  • شماره‌تلفن حمام تاریخی میرزا رسول: 044۴۲۲۳۷۹۹۷
  • قیمت بلیط حمام تاریخی میرزا رسول: ۵ هزار تومان

موقعیت دقیق حمام تاریخی میرزا رسول روی نقشه

موزه مردم شناسی.jpg
حمام میرزا رسول، یکی از جاهای تاریخی مهاباد

گور دخمه فقره قا

گور دخمه فقره قا، یکی از جاهای تاریخی مهاباد است که قدمت آن به دوره مادها برمی‌گردد. از‌‌آنجایی‌که مادها باور داشتند که خداوند اولین بار به‌شکل کوه بر بشر ظاهر شده و برکات خودش را به انسان ارزانی داشته و سپس دوباره به کوه بازگشته، این مقبره‌‌ها را در ارتفاع ۱۳۳۱ متر در دل صخره‌ها کنده و ساخته بودند. این گور دخمه، شامل سه قبر است که برخی از باستان‌شناسان معتقدند یکی متعلق به هوخشتره، یکی متعلق به فرورتیش (دومین پادشاه ماد) و دیگری متعلق به یکی از شاهزادگان مانایی است. گور دخمه‌ فقره قا روی کوه قرار دارد. پس باید برای بازدید از آن، لباس و کفش مناسب بپوشید و آمادگی نسبی داشته باشید.

  • آدرس گور دخمه فقره قا: جنوب روستای اگریقاش

موقعیت دقیق گور دخمه فقره قا روی نقشه

گور دخمه.jpg
گور دخمه فقره قا، یکی از جاهای تاریخی مهاباد

خانقاه شمس‌الدین برهانی

قدمت این جای دیدنی مهاباد به دوره قاجار برمی‌گردد. شمس‌الدین برهانی، یکی از بزرگان و شیوخ نقش‌بندی بوده که در قرن ۱۴ زندگی‌ می‌کرده است. مردم و پیروان شمس‌الدین برهانی، برای احترام و بزرگداشت او، این بنا را در دوره قاجار بنا کردند. بارگاه شمس‌الدین برهانی مهاباد، علاوه‌بر اینکه یادبودی برای شمس‌الدین برهانی بوده، یکی از مراکز مهم نشر و آموزش علوم دینی در زمان خود بوده است.

  • ‌آدرس خانقاه شمس‌الدین برهانی: روستای برهان

موقعیت دقیق خانقاه شمس‌الدین برهانی روی نقشه

خانقاه.jpg
خانقاه شیخ شمس‌الدین برهانی، عکس از آوات مام قادری، وبسایت لست‌سکند 

سنگ‌نگاره‌های خره هنجیران

شهر مهاباد برای علاقه‌مندان به تاریخ باستان، دیدنی‌های بسیاری دارد و سنگ‌نگاره‌های خره هنجیران یکی از آن‌هاست. این سنگ‌نگاره‌ها قدمتی چندهزار ساله دارند و در جنوب شهر مهاباد قرار گرفته‌اند. محتوای تصاویر و نقوش این نگاره‌ها اسب، سوارکاری و شکار است و گفتنی است که این آثار تاریخی در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان میراث ملی به ثبت رسیده‌اند.

  • آدرس سنگ‌نگاره‌های خره هنجیران: جاده مهاباد به سردشت، دره خره هنجیران

موقعیت دقیق سنگ‌نگاره‌های خره هنجیران روی نقشه

خره هنچیران.jpg
سنگ‌نگاره‌های خره هنجیران، یکی از جاهای دیدنی مهاباد

موزه مفاخر فرهنگی هنری مهاباد

اگر از علاقه‌مندان به موزه و تاریخ هستید، یکی از جالب‌ترین دیدنی های مهاباد برای شما موزه مفاخر فرهنگی هنری مهاباد است. این موزه در سال 1396 به‌عنوان یکی از برترین موزه‌های ایران شناخته شد. این موزه با نام سرای هیمن هم شناخته می‌شود؛ چراکه بنای موزه متعلق به شاعری کردزبان، به‌نام محمدامین شیخ‌الاسلامی ملقب به هیمن بوده است. در این جای دیدنی مهاباد، از کتاب‌های خطی تا یادگاری‌های اشخاص معروف نگهداری می‌شود.

  • آدرس موزه مفاخر فرهنگی هنری مهاباد: خیابان خلفای راشدین، خیابان زند، خیابان بهمنی
  • ساعت بازدید از موزه مفاخر فرهنگی هنری مهاباد: نیمه اول سال ۹ صبح تا ۷ عصر، نیمه دوم سال ۹ صبح تا ۵ عصر
  • قیمت بلیط موزه مفاخر فرهنگی هنری مهاباد: ۵ هزار تومان

موقعیت دقیق موزه مفاخر فرهنگی هنری مهاباد روی نقشه

موزه مفاخر.jpg
موزه مفاخر فرهنگی هنری، یکی از جاهای دیدنی مهاباد

باغ میکاییل

باغ میکاییل که در بین اهالی به پارک ملت هم شهرت دارد، یکی از دیدنی های مهاباد است. این پارک خرم و مصفا در نزدیکی سد مهاباد قرار گرفته و رودخانه‌ مهاباد درست از میان آن عبور می‌کند. عبور رودخانه از وسط این پارک، حال‌وهوای خاصی به آن داده است. از امکانات رفاهی پارک ملت مهاباد می‌توان به آلاچیق، سرویس بهداشتی، بوفه و محوطه بازی کودکان اشاره کرد.

  • آدرس باغ میکاییل: جاده مهاباد به پیرانشهر، کنار دریاچه سد مهاباد
  • ساعت بازدید از باغ میکاییل: ۲۴ ساعته
  • قیمت بلیط باغ میکاییل: رایگان

موقعیت دقیق باغ میکاییل روی نقشه

باغ میکاییل.jpg
باغ میکاییل، یکی از مکان های دیدنی مهاباد

بازار تاناکورای مهاباد

برای علاقه‌مندان به بازار و خرید، هیچ‌کدام از جاهای دیدنی مهاباد به‌اندازه بازار تاناکورای آن جالب نخواهد بود. در این بازار، باید آن تصور رایجی را که از اجناس تاناکورا دارید، کنار بگذارید؛ چراکه اجناس در این بازار تقریباً نو هستند و صرفاً یک عیب کوچک دارند؛ مثلاً یک دکمه افتاده یا یک زدگی ناواضح که در مقایسه با کیفیت و قیمت آن‌ها کاملاً قابل چشم‌پوشی هستند. علاوه‌بر لباس، کفش و سایر پوشیدنی‌ها، در بازار تاناکورای مهاباد انواع خوراکی‌های خارجی و لوازم‌آرایشی هم عرضه می‌شود.

  • آدرس بازار تاناکورای مهاباد: محله دوازده شهید
  • ساعت بازدید از بازار تاناکورای مهاباد: ۱۰ صبح تا ۹ شب

موقعیت دقیق بازار تاناکورای مهاباد روی نقشه

بازار تاناکورا.jpg
بازار تاناکورا، یکی از جاهای گردشگری مهاباد

سفر با تور مهاباد

اگر با شناخت مکان های دیدنی مهاباد، مشتاق شده‌اید که هرچه زودتر به مهاباد سفر کنید و از دیدنی‌های‌ آن بازدید کنید، یکی از راه‌هایی که می‌توانید آسوده‌خاطر و با خیال راحت سفر کنید، سفر با تور است. برای خرید و انتخاب تور مناسب، کافی است در بخش تورهای وبگاه لست‌سکند، عبارت تور مهاباد را جست‌وجو کنید و از فهرست نتایج، تور دل‌خواهتان را انتخاب کنید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم فهرستی از بهترین جاهای دیدنی مهاباد را به شما معرفی کنیم که هم شامل جاذبه‌های تفریحی باشد و هم جاذبه‌های تاریخی. اگر درحال برنامه‌ریزی برای سفر به این شهر دیدنی هستید، خواندن راهنمای سفر به مهاباد، می‌تواند برای شما راهگشا باشد. اگر تاکنون به مهاباد سفر کرده‌اید، بهترین دیدنی های مهاباد ازنظر شما کدام‌اند؟

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.