سه پیش شرط برای خرید ایرباس های A380 در پیش نویس قرارداد لحاظ شده، نگرانی عده ای از خرید ایرباس های A380 را برطرف می کند.
معاون بازرگانی ایران ایر با اشاره به نگرانی ها و انتقادات برخی از افراد نسبت به خرید هواپیماهای A380 ایرباس که کل پروژه کارشناسی شده قرارداد با ایرباس را تحت شعاع قرار داده است، گفت: پیش شرط هایی برای خرید ایرباس در نظر گرفته ایم که این شرط و شروط تمام نگرانی های مطرح شده را پوشش می دهد.
محمدرضا خوشنویسان ادامه داد: تا به امروز همواره رسم بر این بوده که مدیریت شرکت های هواپیمایی ابتدا نسبت به خرید و ورود هواپیماها به ناوگان هوایی کشورمان اقدام می کردند و بعد از عملیاتی شدن هواپیماها بدون توجه به شرایط ناوگان جدید به دنبال ایجاد مسیر پروازی و شناسایی بازار هواپیما بودند اما در خرید ایرباس های جدید تمام این موضوعات و شرایط بازار از قبل مطالعه و بررسی شده است.
عضو هیات مدیره ایران ایر با تاکید بر اینکه خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس، عددی نبود که توسط شرکت ایرباس و یا توسط ایران ایر به صورت بداهه مطرح شود، ادامه داد: یک فرایند 18 ماهه از مطالعه دقیق بازار مبتنی بر استراتژی تدوین شده پشت سر گذاشته ایم که در ابتدا قرار بر این بود که این استراتژی بازه زمانی 10 ساله داشته باشد که در مرحله بعد این دوره زمانی توسط مدیریت تصمیم گیر به استراتژی 8 ساله تغییر پیدا کرد.
خوشنویسان با اشاره به استراتژی هما برای خرید هواپیماهای جدید گفت: در این استراتژی افزایش فرکانس های پروازهای موجود هما و یا اصلاح برنامه پروازی فعلی در فاز اول مطرح شده که بازه زمانی فاز اول سه ساله خواهد بود.
وی برنامه ریزی برای افزایش مقاصد هما در فازهای دوم و سوم را از سایر شروط عنوان کرد و گفت: افزایش مقاصد پروازی ایران ایر مبتنی بر مقاصدی است که برنامه ریزی شده و هواپیماهای مورد نیاز بازاری که برای این مسیرها وجود دارد، شناسایی شده است.
معاون بازرگانی ایران ایر با تاکید بر اینکه اینگونه نبوده که اول هواپیما انتخاب شود و بعد به دنبال بازار آن باشیم، اظهار داشت: بازار و مسیرهای ایرباس های A380 شناسایی شده است و عده ای قصد دارند، موضوع انحرافی هواپیماهای ایرباس A380 را برجسته کنند و کل پروژه خرید ناوگان جدید هوایی را زیر سوال ببرند.
وی ادامه داد: این موضوع باید قابل توجه عده ای که نگران خرید ایرباس های A380 هستند باید باشد که ورود این هواپیماها مربوط به فاز سوم استراتژی تعیین شده است و به طور قطع در فاز اول و دوم ورود این هواپیماها پیش بینی نشده است. شرط و نکته دوم این است که کل تفاهمنامه ورود هواپیماهای A380 مشروط به مهیا شدن زیرساخت های پذیرش این هواپیما در فرودگاه های کشور است.
خوشنویسان افزود: شرط سوم خرید هواپیماهای پهن پیکر ایرباس این است که شرایط پذیرش پروازها به مقاصد دریای آتلانتیک و امریکای شمالی و آمریکای جنوبی به لحاظ اخذ مجوزها کاملا فراهم شود در این صورت هواپیمای ایرباس A380 با فرکانس مناسب می تواند یکی از گزینه های خوب برای این مسیرهای ایجاد شده باشد.
معاون بازرگانی ایران ایر با اشاره به نگرانی ها درباره عدم تکمیل ظرفیت این هواپیما گفت: کسانی هستند که به عدم کفایت مسافر برای برخی از مسیرهای فعلی و نوع انتخاب هواپیما منتقد باشند اما هما این اطمینان می دهد که انتخاب هواپیمای ایرباس A380 منوط به سه شرط ورود این هواپیماها در فاز سوم استراتژی ایران ایر، افزایش فرکانس پروازی و افتتاح مسیرهای جدید و مهیا شدن زیرساخت های پذیرش این هواپیماها است.
وی با تاکید براینکه قطعا تا سه سال آینده زیر ساخت های پذیرش این هواپیما در چند فرودگاه دیگر هم فراهم می شود، گفت: پروازهای ایرباس های A380 محدود و مختص مسیرهای دور برد خواهد بود و پروازهای این ایرباس های پهن پیکر برای بعد از سال 2020 برنامه ریزی شده است و تا آن زمان به طور قطع تعداد فرودگاه هایی این قابلیت پذیرش این هواپیما را دارند افزایش می یابد.
عضو هیات مدیره ایران ایر با بیان اینکه خرید تعداد محدود ایرباس A380 موضوع کل پروژه حساب شده و کارشناسی شده قرارداد با ایرباس را تحت شعاع قرار داده است، گفت: برای تمام موارد قرارداد و خرید هواپیماهای جدید مطالعات کارشناسانه انجام شده و تمام نگرانی منتقدان را با این سه شرط برطرف شده می بینیم.
منبع:ایلنا